Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26608
Title: การศึกษาพฤติกรรมเกี่ยวกับการซื้อนิตยสารสตรีของสตรีไทย ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A Study on buying behaviors of Thai women with regard to women magazines in Bangkok Metropolitan Area
Authors: สุพจน์ กุลปรางค์ทอง
Advisors: นงนิตย์ ศิริโภคากิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: นิตยสารสตรีเป็นประเภทนิตยสารที่นับรวมกันจะมีจำนวนการผลิตออกมาวางจำหน่ายตามร้านหนังสือมากที่สุด เมื่อเทียบกับนิตยสารประเภทอื่น ๆ นอกจากนี้การเคลื่อนไหวในกลุ่มของนิตยสารสตรีมีอยู่ตลอดเวลา มีทั้งประเภทออกมาฉบับเดียวและหยุด หรือเปลี่ยนแปลงคณะผู้จัดทำ บางฉบับก็มียอดจำหน่ายสูง ประกอบกับภาวการณ์รูหนังสือของประชาชนมีมากขึ้น การขยายตัวของสินค้าอุปโภคบริโภค และเทคโนโลยีทางด้านการพิมพ์เจริญก้าวหน้า ทำให้มีผู้หันมาสนใจประกอบธุรกิจนิตยสารกันอย่างจริงจังมากขึ้น แต่ยังไม่มีผู้ใดทำการศึกษาด้านการตลาดของนิตยสารสตรีอย่างจริงจัง ผู้เขียนจึงมีความสนใจที่จะศึกษาพฤติกรรมเกี่ยวกับการซื้อนิตยสารสตรีของสตรีไทยในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อประโยชน์ในการศึกษาและเป็นประโยชน์แก่ผู้ที่เกี่ยวข้องและสาธารณชนทั่วไป การศึกษาครั้งเน้นหนักไปทางด้านการวิจัย โดยการออกแบบสอบถามจำนวนทั้งสิ้น 500 ชุด เป็นแบบสอบถามของผู้ที่เคยซื้อนิตยสารสตรี 450 ราย และผู้ที่ไม่เคยซื้อนิตยสารสตรี 50 ราย ใช้วิธีการสุ่มแบบโควต้า รวมทั้งการสัมภาษณ์บรรณาธิการ ตลอดจนการสัมภาษณ์ผู้ที่เกี่ยวข้องกับวงการนิตยสาร ผลสรุปจากการวิจัยในครั้งนี้ทำให้ทราบว่า เนื้อหาสาระในนิตยสารเป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการซื้อนิตยสารสตรีเป็นประจำมากที่สุด โดยเฉพาะคอลัมน์ที่เกี่ยวกับนวนิยาย เรื่องสั้น เรื่องแปล รองลงมาเป็นปัจจัยด้านราคา เหตุผลส่วนใหญ่ในการซื้อนิตยสารสตรีมาอ่านคือ ต้องการผ่อนคลายความตึงเครียดจากชีวิตประจำวัน ผู้บริโภคนิยมซื้อนิตยสารสตรีตามร้านหนังสือทั่วไปมากกว่าการบอกรับเป็นสามาชิกประจำวันจากผู้ผลิต จากการศึกษาในเรื่องนี้ ผู้เขียนมีข้อเสนอแนะว่าผู้ผลิตนิตยสารควรจะให้ความสนใจในตัวผลิตภัณฑ์ให้มาก โดยเฉพาะที่เกี่ยวกับเนื้อหาสาระ คอลัมน์ต่าง ๆ ในนิตยสารต้องพอดีกัน ไม่หนักไปด้านใดด้านหนึ่ง ต้องพิถีพิถันในการคัดเลือกนักเขียนและเรื่องที่จะลงในนิตยสารให้มีคุณภาพ มีสาระ แต่ไม่หนักสมองเกินไป ภาพหน้าปก ยี่ห้อนิตยสาร ต้องเด่นและสวย ภาพประกอบในเล่มสวย กระดาษดี ขนาดควรเป็น 8.5 x 11 นิ้ว การปรู๊ฟตัวอักษรต้องไม่ให้ผิด กำหนดการออกต้องแน่นอน ราคาควรอยู่ระหว่าง 7 -25 บาท ขึ้นกับประเภทนิตยสารสตรี มีการกระจายสินค้าที่รวดเร็วและกว้างขวางไปตามร้านขายหนังสือทุกร้าน ควรมีการโฆษณาบ้างในระยะแรก ๆ ที่ผลิตออกจำหน่าย การส่งเสริมการขายไปยังผู้บริโภคและการประชาสัมพันธ์ก็เป็นสิ่งที่จำเป็นต้องทำอย่างต่อเนื่อง
Other Abstract: Women magazines, among the other magazines, are most widely published and distributed over the bookstores. As more and more people are better educated together with the enlargement of consumer markets and the rapid development of the publishing technology, magazine business has consequently interested by many investors. Women magazine market is very volatile and competitive. The degree of sucesses of such magazines varied considerably from one of the best seller to one of failure since the first issue or of changing the editorial team. Since no one has ever paid much attention on the market research, the author therefore conducted this Buying behaviors of Thai women with regard to women magazines in Bangkok Metropolitan Area, aiming that some uses for all related parties concerned including the academy and general public. The study was servey-oriented. 500 questionaires were distributed to respondents by quota sampling method. Of which 450 are designed for those who ever bought and the rest 50 are for those who never bought the women magazine. In addition, the researeh also included interviewing the magazine editors and other magazine concerned parties. Following findings can be summarized from the study:- -The contents in the magazine are the most influential factor for the repetitive purchasing particularly, the contents of the novels, short stories and translation stories. Prices are, however, the secondary influential factor. -The reason to buy and read the women magazine is pest for relaxation from the daily working strains. -The consumers prefer to buy magazine from the bookstores rather than subscription As a result from the study, the author would like to make following recommendations to the women magazine producers:- -The producers should pay very much attention on the quality, particularly on the contents of each column. The overall contents must be a well mixture not concentrate on any particular point or mood. -The columnist and the story to be published must be seriously selected to eusure. The readers are relax, obtaining some sort of valuable knowledge but must not be too heavy for them. -The picture design of the front cover including the magazine’s name must be look attractive. -The pictures or photos inside must be beautiful. -The good quality paper of size 5”x11” are recommended and the proof of wording and printing must be correct and on time delivery. -The price may should be between 7-25 bahts, depending on the types of women magazine to be marketed -The distribution must be fast and convenience -Advertising is necessary when launch. Sales promotions and public relations should be continually done.
Description: ทยานิพนธ์ (พศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: พาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พาณิชยศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26608
ISBN: 9745666165
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supot_Ku_front.pdf505.42 kBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_ch1.pdf396.81 kBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_ch2.pdf439.74 kBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_ch3.pdf652.89 kBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_ch4.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_ch5.pdf374.84 kBAdobe PDFView/Open
Supot_Ku_back.pdf598.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.