Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26682
Title: | การวิเคราะห์พฤติกรรมของเสาเข็มเดี่ยว และเสาเข็มกลุ่มด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ 3 มิติ |
Other Titles: | An analysis of single pile and pile group behavior by three dimesional finite element method |
Authors: | พงศ์วิทย์ รุ่งบรรณพันธุ์ |
Advisors: | บุญชัย อุกฤษฏชน |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Issue Date: | 2546 |
Abstract: | วิทยานิพนธ์นี้ นำเสนองานวิจัยในหัวข้อการวิเคราะห์พฤติกรรมของเสาเข็มเดี่ยว และเสาเข็มกลุ่มด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ 3 มิติ ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการวิเคราะห์ปัญหาเสาเข็มเดี่ยว และเสาเข็มกลุ่ม และศึกษาพฤติกรรมในสภาวะพลาสติกของเสาเข็มเดี่ยว การทำงานได้พัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์ขึ้นจากโปรแกรมวิเคราะห์ไฟไนต์เอลิเมนต์ 3 มิติ พื้นฐาน ซึ่งเสนอโดย Smith และ Griffiths (1999) การพัฒนาโปรแกรมสามารถสรุปได้เป็น 3 ส่วน ประกอบด้วย 1) ส่วนพรีโพรเซสซิ่ง 2) ส่วนการวิเคราะห์ และ 3) ส่วนโพสโพรเซสซิ่ง ในส่วนพรีโพรเซสซิ่ง ได้เพิ่มความสะดวกในการป้อนข้อมูลของผู้ใช้งาน และปรับใช้โปรแกรมสร้างโครงข่ายสำเร็จรูปในโปรแกรมที่พัฒนาขึ้น ในส่วนการวิเคราะห์ เพื่อความสามารถในการวิเคราะห์ด้วยแบบจำลองอิลาสโตพลาสติก การกำหนดหน่วยแรงเริ่มต้น และเพิ่มความเร็วในการวิเคราะห์ และในส่วนโพสโพรเซสซิ่ง ได้เพิ่มการแสดงผลข้อมูลในรูปแบบกราฟฟิกส์ การคำนวณค่าหน่วยแรงที่จุดต่อด้วยวิธีซูเปอร์คอนเวอเจนท์แพ็ทช์ เรคคัฟเวอรี่ และการประมาณความคลาดเคลื่อนของผลการวิเคราะห์ การตรวจสอบความถูกต้องของระบบการวิเคราะห์ โดยการวิเคราะห์ปัญหา 3 มิติพื้นฐาน ประกอบด้วยฐานรากแผ่แบบสตริป และวงกลม ได้ผลใกล้เคียงกับผลเฉลยจากวิธีเชิงวิเคราะห์อย่างมากและในการวิเคราะห์ตัวอย่างปัญหาเสาเข็มเดี่ยว และเสาเข็มกลุ่ม ในกรณีแบบจำลองอิลาสติกได้ผลใกล้เคียงกับการวิเคราะห์ด้วยวิธีเชิงวิเคราะห์เช่นเดียวกัน สำหรับกรณีแบบจำลองอิลาสโตพลาสติก ความสัมพันธ์ระหว่างแรงกระทำ และการทรุดตัวของเสาเข็มเดี่ยว มีแนวโน้มเดียวกับผลการวิเคราะห์ซึ่งเสนอโดยงานวิจัยที่ผ่านมา ขณะที่กำลังรับน้ำหนักที่ภาวะสุดขีดของเสาเข็ม มีความแตกต่างจากผลการทดสอบในสนามอย่างชัดเจน เนื่องจากระบบไม่สามารถจำลองพฤติกรรมการเลื่อนตัวที่ผิวรอยต่อของเสาเข็มและดิน ซึ่งได้ทดลองแก้ปัญหาโดยการแทรกชั้นบางที่บริเวณผิวรอยต่อ และทำการศึกษาเบื้องต้นเกี่ยวกับการใช้ชิ้นส่วนพิเศษบริเวณผิวรอยต่อจำลองพฤติกรรมใน 3 มิติ |
Other Abstract: | This thesis presents a research entitled as an analysis of single pile and pile group behavior by three dimensional finite element method. The thesis’s objective is to develop the system for analyzing three dimensional problems of single pile and pile group and studying plastic behavior of single pile. A computer program was developed based on the basic program of Three Dimensional Finite Element Method proposed by Smith and Griffiths (1999). The major developments can be summarized into 3 parts: 1) pre-processing; 2) solving; and 3) post-processing. The pre-processing phase improvements include the graphical user interface for inputting pile problem geometry processed by the mesh generation program. The solving phase improvements include additional capabilities to analyze elasto-plastic soil model, initial stress calculation, and high efficient fast solver algorithm. The post-processing phase improvements include generation of graphical data output, nodal stress recovery based on the Superconvergent Patch Recovery method, and calculation of error stress estimation. The developed system was verified by analyzing various 3D problems of strip and circular footings, where computed results correspond very well with analytical solutions. Similarly, the results of single pile and pile group for elastic model also match very well with analytical solutions. For the case of elasto-plastic model, the analyses showed only qualitative matching of load-settlement curve with recent research but there was significant difference at the ultimate pile capacity from static pile load test results due to inability of the system to model pile-soil slippage at interface. Technique of thin element insertion at pile-soil interface was implemented in order to solve that problem. Lastly, the thesis also presented an introductory study of 3D special interface element for modeling slippage problems. |
Description: | วิทยานิพนธ์(วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26682 |
ISBN: | 9741734212 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pongwit_ru_front.pdf | 4.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch1.pdf | 1.83 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch2.pdf | 1.46 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch3.pdf | 8.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch4.pdf | 4.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch5.pdf | 10.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch6.pdf | 5.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_ch7.pdf | 875.94 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pongwit_ru_back.pdf | 13.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.