Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27148
Title: | การพัฒนารูปแบบโปรแกรมสนทนาออนไลน์ที่ใช้เทคนิคกระบวนการกลุ่มที่มีผลต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วม สำหรับนิสิตบัณฑิตศึกษา |
Other Titles: | The development of chat program model based on discussion group technique effecting participation for graduate students |
Authors: | วิโรจน์ วโรดมปราโมทย์ |
Advisors: | ใจทิพย์ ณ สงขลา |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Subjects: | นักศึกษาบัณฑิต กลุ่มสนทนาออนไลน์ -- โปรแกรมคอมพิวเตอร์ Graduate students Online chat groups -- Computer programs |
Issue Date: | 2547 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอรูปแบบโปรแกรมสนทนาออนไลน์ที่ใช้เทคนิคกระบวนการกลุ่มและศึกษาผลของโปรแกรมสนทนาออนไลน์ที่ใช้เทคนิคกระบวนการกลุ่มที่มีผลต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยมี 2 กลุ่ม ได้แก่ 1) ผู้เชี่ยวชาญด้านเทคนิคกระบวนการการกลุ่มและผู้เชี่ยวชาญด้านการเรียนการสอนบนเว็บ 2) นิสิตปริญญามหาบัณฑิต ผลการวิจัยพบว่า 1. รูปแบบโปรแกรมสนทนาออนไลน์ที่ใช้เทคนิคกระบวนการกลุ่ม มีดังนี้ 1) แถบวัตถุประสงค์,วาระการประชุมและเครื่องมือจับเวลา 2) แถบสีแสดงตำแหน่งและสีแสดงข้อความสนทนา 3) ข้อความและสัญลักษณ์เพื่อกระตุ้นความคิดเห็น 4) ปุ่มอ้างอิงข้อความ 5) รูปแสดงอารมณ์ทางบวก 6) แถบสรุปประเด็น 7) เครื่องมือโหวตหยั่งเสียง 8) การบันทึกการประชุม 2. การศึกษาผลของโปรแกรมสนทนาออนไลน์ต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วม ผลปรากฏว่า โปรแกรมสนทนาออนไลน์ที่ใช้เทคนิคกระบวนการกลุ่มมีผลต่อพฤติกรรมการมีส่วนร่วม |
Other Abstract: | The purpose of this research were to propose the chat program model based on discussion group technique and to study the effect of chat program model based on discussion group technique to learners’ participation behaviors. Two groups of the samples were 1) discussion group technique specialists and web-based instruction specialists 2) student in master degree The finding of the study were as the following 1. The chat program model based on discusstion group technique cosisted of 1) an objective bar, meeting agenda, and time setting device 2) position colors menu and colors message 3) message and sign to encourage opinion sharing 4) quote button 5) emoticon 6) summarize bar 7) vote tool 8) meeting recorder 2. The chat program based on the discussion group technique had an effect on learners’ participation behaviors. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27148 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2004.719 |
ISBN: | 9745317853 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2004.719 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Viroj_va_front.pdf | 2.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_ch1.pdf | 3.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_ch2.pdf | 24.65 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_ch3.pdf | 2.78 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_ch4.pdf | 4.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_ch5.pdf | 2.75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Viroj_va_back.pdf | 7.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.