Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอมรชัย ตันติเมธ
dc.contributor.advisorณัฐนิภา คุปรัตน์
dc.contributor.authorมนิดา อดิศัยสกุล
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-03-16T11:54:16Z
dc.date.available2013-03-16T11:54:16Z
dc.date.issued2537
dc.identifier.isbn9745842125
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29875
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาสภาพและปัญหาของระบบบริหารการประถมศึกษาในภาคเหนือ ในด้านนโยบายการจัดการประถมศึกษา โครงสร้างระบบบริหารการประถมศึกษา การบริหารงานวิชาการ การบริหารงานบุคคล และการบริหารงบประมาณ กลุ่มตัวอย่างประชากรได้แก่ กลุ่มผู้บริหารการศึกษา จำนวน 536 คน กลุ่มข้าราชการที่เกี่ยวข้องกับการประถมศึกษา จำนวน 110 คน และกลุ่มครูวิชาการ จำนวน 477 คน เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม และวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่และหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า สำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดในภาคเหนือดำเนินการตามแนวปฏิบัติ ของสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ แต่ละจังหวัดมีนโยบายของจังหวัดโดยปรับนโยบายของสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติมาใช้ให้เหมาะสมกับสภาพของจังหวัดและมีการปฏิบัติตามขั้นตอนของนโยบาย โครงสร้างระบบบริหารการประถมศึกษามีความเหมาะสมแต่ละจังหวัด เน้นการพัฒนาคุณภาพการประถมศึกษา ปรับปรุงหลักสูตรให้เหมาะสมกับท้องถิ่น มีการวางแผนอัตรากำลังครูในจังหวัด และจัดสวัสดิการที่จำเป็นต่อการดำรงชีวิตให้บุคลากร งบประมาณได้รับล่าช้า และได้รับการจัดสรรงบประมาณอย่างจำกัด สำหรับปัญหาของระบบบริหารการประถมศึกษา ประกอบด้วย การจัดทำนโยบายล่าช้า ขาด การติดตามผลการปฏิบัติตามนโยบาย มีข้อจำกัดในการบริหารในรูปคณะกรรมการ บุคลากรขาดความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับหลักสูตร ศึกษานิเทศก์ออกนิเทศน้อย การจ่ายค่าตอบแทนไม่เหมาะสมกับลักษณะงาน การไม่ตระหนักถึงความจำเป็นในการปรับปรุงตนเองของบุคลากร การจัดตั้งงบประมาณล่าช้า ขาดการวางแผนงบประมาณอย่างต่อเนื่อง
dc.description.abstractalternativePurposes of this research were to study the state and problems of the elementary education administrative system in the northern region. Topics of the study included policy of the elementary education administration, structure of the elementary education administrative system, academic administration, personnel administration and budget administration. Samples were 536 educational administrators, 110 civil service personals who involved in elementary education administration and 477 school academic teachers. Research instruments were questionnaires. Data were analyzed by using frequency and percentage. Findings were as follows: The Provincial Elementary Education office in the northern region operated by following the guideline of the National Elementary Education Commission office. Each provincial office established its own policy by way of adaptation from the office of the National Elementary Education Commission office policy and implemented according to the step of the policy. The elementary education administrative system structure is optimal. Each provincial office stressed in the development of elementary education quality, the curriculum improvement for local suitability, manpower planning for teachers, providing teachers' welfare, late budgeting and the limitation of budgeting. According to the problems of the elementary education administrative system, they were consisted of late policy establishment, lack of policy implementation follow-up, limitation of committee administration, lack of personnel's understanding in curriculum, few supervision were carried out by the educational supervisors, inappropriate payment, unawareness of self-development, late budgeting and unplanned of the continuity of budgeting.
dc.format.extent5543625 bytes
dc.format.extent4806156 bytes
dc.format.extent37827645 bytes
dc.format.extent3239036 bytes
dc.format.extent70813263 bytes
dc.format.extent16185099 bytes
dc.format.extent35490361 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleสภาพและปัญหาของระบบบริหารการประถมศึกษาในภาคเหนือen
dc.title.alternativeState and problems of the elementary education administrative system in the Northern Regionen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Manida_ad_front.pdf5.41 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_ch1.pdf4.69 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_ch2.pdf36.94 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_ch3.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_ch4.pdf69.15 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_ch5.pdf15.81 MBAdobe PDFView/Open
Manida_ad_back.pdf34.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.