Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47474
Title: | ลักษณะการดำเนินงานของสำนักงานเลขาธิการคุรุสภา |
Other Titles: | Operating charachierisics within the office of the secretary general,the teachers council of Thailand |
Authors: | รัชนี ยุตรินทร์ |
Advisors: | นพพงษ์ บุญจิตราดุลย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | สำนักงานเลขาธิการคุรุสภา คุรุสภา -- การบริหาร การบริหารองค์การ การจัดองค์การ |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะการดำเนินงานของสำนักงานเลขาธิการคุรุสภา ผู้วิจัยได้รวบรวมข้อมูลจากกลุ่มประชากรซึ่งเป็นผู้ปฏิบัติงานในสำนักงานเลขาธิการคุรุสภาพ จำนวน 270 คน โดยใช้แบบสอบถาม ถามสภาพการดำเนินงานและความคิดเห็นเกี่ยวกับการดำเนินงาน 8 ด้าน คือ โครงสร้างการบริหาร การวางแผนในการทำงาน การตัดสินใจสั่งการ การติดต่อสื่อสาร การประสานงาน การมอบหมายงาน การควบคุม และการจูงใจในการทำงาน แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า โครงสร้างการบริหารงานมีการจัดแบ่งสายงานและกำหนดหน้าที่ในแต่ละฝ่ายไว้เป็นลายลักษณ์อักษร มีการจัดทำพรรณางาน และมีการบริหารงานในรูปคณะกรรมการ ส่วนเรื่องที่ยังไม่เหมาะสมคือ สายการบังคับบัญชา ความชัดเจนของโครงสร้าง การจัดบุคลากรและการจัดให้มีสายงานการให้คำปรึกษาหารือ ด้านการวางแผนในการทำงาน ผู้บริหารเป็นผู้กำหนดเป้าหมายในการทำงาน แผนปฏิบัติงานมีไม่ชัดเจน ไม่มีการวางแผนกำลังคนเจ้าหน้าที่ส่วนใหญ่ไม่ได้รับคำชี้แจงให้เข้าใจเกี่ยวกับแผนงานโครงการ ด้านการตัดสินใจส่วนมากผู้บริหารนำข้อมูลจากผู้ปฏิบัติงานมาตัดสินใจเอง การมอบอำนาจการตัดสินใจให้แก่ผู้ปฏิบัติงานมีน้อย ด้านการติดต่อสื่อสาร ผู้บริหารสั่งการจากเบื้องบนทางเดียว การกำหนดวิธีการติดต่องานไม่ชัดเจน เครื่องมือที่ใช้มีไม่เพียงพอ ด้านการประสานงาน ส่วนมากประสานงานผ่านตามสายการบังคับบัญชา การประสานงานระหว่างกองไม่สะดวก คู่มือการปฏิบัติงานมีน้อย ด้านการมอบหมายงาน ได้คำนึงถึงความสามารถ ความถนัดและวุฒิเป็นส่วนใหญ่ การชี้แจงให้เข้าใจเป้าหมายและวิธีการดำเนินงานก่อนมอบหมายงานมีน้อย การควาบคุมมีการตรวจสอบการปฏิบัติงานบ่อยครั้ง ด้านการจูงใจในการทำงาน ใช้วิธีให้มีส่วนร่วมในการปฏิบัติงาน เงินเดือนและสวัสดิการเป็นสิ่งที่ผู้ปฏิบัติงานพอใจมากที่สุด ส่วนสิ่งที่ไม่พอใจมากที่สุดคือ โอกาสที่จะเลือนตำแหน่งตามความสามารถ |
Other Abstract: | This research has the main objective of studying the operating characteristics within the office of the Secretary General, The Teachers Council of Thailand. The researcher collected data from a population of 270 officers. A questionnaire dealing with working condition and concepts was used, including 8 categories: i.e., Administrative Structure, Planning, Decision Making, Communication, Co-ordinating, Delegation, Controlling, and Motivation. The data analysis was done by percentages, arithmetic means and standard deviations. Findings: There are written line systems and functional assignments including job descriptions and administration in the form of committees in the administrative structure, but there are still some improper structures, such as line categories, clear structures, personnel placing, and conselling. The problems in terms of working plans, include the following: the administrators themselves set the goals for the organization, the working plan is not clear there is no plan for manpower, and most officers do not get any directions that help them comprehend the working plan. The problem in decision making is that the administrators will use the concepts and ideas of the officers to make decisions by themselves because of the little authority given to the officers. As for communication, the administrators take orders only from the top, but the communication system is not clear and the equipment for sending messages is not sufficient. As for the coordination aspects, coordination is achieved through the line system but there is no convenience in coordination with other divisions and the employee handbooks are not sufficient. Furthermore, assignments are made on the basic of personal ability, skill, and qualification. The explanation of goals and directions before assignment is rarely done. Control, assignment and work examination is often practiced. For one thing, the motivation is to take part in working. Besides these, the most favorable thing for working here are the salary and walfare service and the most unfavorable one is the chance for promotion on a merit system. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | บริหารการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47474 |
ISBN: | 9745789445 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rachanee_yo_front.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_ch1.pdf | 776.33 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_ch2.pdf | 8.29 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_ch3.pdf | 533.87 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_ch4.pdf | 13.73 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_ch5.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rachanee_yo_back.pdf | 2.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.