Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49027
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสายใจ อินทรัมพรรย์-
dc.contributor.authorสมศิริ ชัยศุภมงคลลาภ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2016-06-12T01:50:34Z-
dc.date.available2016-06-12T01:50:34Z-
dc.date.issued2531-
dc.identifier.isbn9745688274-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49027-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความต้องการพัฒนาสมรรถภาพของครูภาษาไทยในโรงเรียนมัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร ในด้านความรู้ ด้านการเรียนการสอน และด้านบุคลิกภาพและเจตคติ และนำเสนอโครงการพัฒนาสมรรถภาพของครูภาษาไทย ในโรงเรียนมัธยมศึกษา ตัวอย่างประชากรเป็นครูภาษาไทย จำนวน 438 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร ลังกัดกรมสามัญศึกษากระทรวงศึกษาธิการ วิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสอบถามโดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน แล้นำเสนอในรูปตารางประกอบความเรียง ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ครูภาษาไทยในโรงเรียนมัธยมศึกษา มีความต้องการระดับมากในการพัฒนาสมรรถภาพด้านความรู้เกี่ยวกับหลักสูตร ความรู้เสริมในเนื้อหาวิชาภาษาไทย การวางแผนการสอน วิธีการสอน การผลิตและการใช้สื่อการสอน การวัดและประเมินผล บุคลิกภาพ และเจตคติ 2. การเสนอโครงการพัฒนาสมรรถภาพของครูภาษาไทยในโรงเรียนมัธยมศึกษาประกอบด้วยโครงการย่อย 6 โครงการ ผู้ทรงคุณวุฒิส่วนใหญ่เห็นด้วยกับรายละเอียดของโครงการพร้อมทั้งข้อเสนอแนะ จากนั้นผู้วิจัยนำโครงการมาแก้ไขตามข้อเสนอแนะของผู้ทรงคุณวุฒิen_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study the needs for the development of secondary school Thai language teacher competencies in Bangkok Metropolis in the following aspects: knowledge, instruction, personality and attitudes, and to propose project for the development of secondary school Thai language teacher competencies The sample was 438 Thai language teachers in secondary schools in Bangkok Metropolis under the Department of General Education, Ministry of Education. The obtained data from questionnaires were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and then presented in table and descriptive forms. The results of the research were as follows: 1. Secondary school Thai language teachers had a need to develop their competencies at a high level in the following aspects : knowledge about curriculum, supplementary knowledge in Thai language content, planning of instruction, teaching methods, production and utilization of instructional media, measurement and evaluation, personality and attitudes. 2. A propose project for the development of secondary school Thai language teacher competencies consisted of six subprograms. The project details were approved, and some suggestions were also given by most of experts. The project was then modified.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectครูภาษาไทยen_US
dc.titleการนำเสนอโครงการพัฒนาสมรรถภาพของครูภาษาไทยในโรงเรียนมัธยมศึกษาen_US
dc.title.alternativeA proposed project for the development of secondary school Thai language teacher competenciesen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somsiri_ch_front.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_ch1.pdf6 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_ch2.pdf5.4 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_ch3.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_ch4.pdf8.78 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_ch5.pdf9.88 MBAdobe PDFView/Open
Somsiri_ch_back.pdf9.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.