Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56625
Title: | ผลของการควบคุมตนเองและการเสริมแรงทางบวกที่มีต่อความถูกต้อง ของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาอังกฤษและวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 การศึกษาการแผ่ขยายข้ามสภาพการณ์ |
Other Titles: | Effects of self-control and positive reinforcement on the correctness of English and Thai language exercises of mathayom suksa two students : a study of generalization across settings |
Authors: | วิไลพร ลิ่มวรวิวัฒน์ |
Advisors: | สมโภชน์ เอี่ยมสุภาษิต |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | sompoch.l@chula.ac.th |
Subjects: | การควบคุมตนเอง การเสริมแรง (จิตวิทยา) การปรับพฤติกรรม ภาษาไทย -- แบบฝึกหัด ภาษาอังกฤษ -- แบบฝึกหัด Self-control Reinforcement (Psychology) Behavior modification Thai language -- Composition and exercises English language -- Composition and exercises |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการแผ่ขยายของการควบคุมตนเอง และการเสริมแรงทางบวกต่อความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาอังกฤษ ที่มีต่อความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนกลุ่มที่ได้รับการฝึกการควบคุมตนเองในวิชาภาษาอังกฤษ มีคะแนนความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาไทย สูงกว่านักเรียนกลุ่มที่ได้รับการเสริมแรงทางบวกในวิชาภาษาอังกฤษในระยะทดลองอย่างนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนกลุ่มที่ได้รับการฝึกการควบคุมตนเองในวิชาภาษาอังกฤษ มีคะแนนความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาไทย สูงกว่านักเรียนกลุ่มที่ได้รับการเสริมแรงทางบวกในวิชาภาษาอังกฤษในระยะติดตามผลอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนกลุ่มที่ได้รับการฝึกการควบคุมตนเอง และนักเรียนกลุ่มที่ได้รับการเสริมแรงทางบวกมีคะแนนความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาอังกฤษในระยะทดลองไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. นักเรียนกลุ่มที่ได้รับการฝึกการควบคุมตนเองมีคะแนนความถูกต้องของการทำแบบฝึกหัดในวิชาภาษาอังกฤษสูงกว่านักเรียนกลุ่มที่ได้รับการเสริมแรงทางบวกในระยะติดตามผลอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study self-control and positive reinforcement on the correctness of english and their generalized to thai language exercise of mathayom suksa two students. Results show that : 1. Students who received self-control training on the correctness of english language exercise showed significantly higher on the correctness of thai language exercise than students who received positive reinforcement on the correctness of English language on the treatment phase. (p <.05) 2. Students who received self-control training on the correctness of english language exercise showed significantly higher on the correctness of thai language exercise than students who received positive reinforcement on the follow-up phase. (p <.05) 3. There was no significant difference between the students who received self-control training and the students who received positive reinforcement for the correctness of english language exercise on the treatment phase. (p <.05) 4. Students who received self-control training showed significantly higher on the correctness of english language exercise than students who received positive reinforcement on the follow-up phase. (p <.05) |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56625 |
ISBN: | 9745813648 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vilaiporn_li_front.pdf | 978.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_ch1.pdf | 3.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_ch2.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_ch3.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_ch4.pdf | 1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_ch5.pdf | 846.3 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vilaiporn_li_back.pdf | 3.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.