Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62474
Title: ทัศนคติของนักโฆษณาเกี่ยวกับบทบาทของโฆษณา ต่อการพัฒนาสังคม
Other Titles: Attitude of advertising men toward the role of advertising in social development
Authors: วุฒิ พงศ์ชัชวาล
Advisors: ยุบล เบ็ญจรงค์กิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ทัศนคติ
นักโฆษณา -- ทัศนคติ
การพัฒนาสังคม
โฆษณา
Attitude (Psychology)
Advertisers -- Attitudes
Social development
Advertising
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจความคิดเห็นและทัศนคติของนักโฆษณาเกี่ยวกับบทบาทของโฆษณาต่อการพัฒนาสังคม ตลอดจนแนวโน้มในอนาคตของบทบาทขอโฆษณาเพื่อพัฒนาสังคม โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาคือนักโฆษณาฝ่ายบริการลูกค้าและนักโฆษณาฝ่ายสร้างสรรค์งานโฆษณาจำนวน 36 คน ที่ทำงานในบริษัทตัวแทนโฆษณาในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 23 แห่ง ผลการวิจัยพบว่า นักโฆษณาเห็นว่าโฆษณามีบทบาทต่อสังคมทั้งในด้านความคิด และพฤติกรรมของคนในสังคม บทบาทของโฆษณาในอดีตแตกต่างจากปัจจุบัน เนื่องจากเทคโนโลยีสูงขึ้น ผู้ผลิตสินค้าช่วยเหลือสังคมมากขึ้น บุคลากรในบริษัทตัวแทนโฆษณาพัฒนาขึ้น และประชาชนมีทัศนคติที่ดีต่อโฆษณามากขึ้น นักโฆษณาส่วนใหญ่เห็นว่าโฆษณาเพื่อพัฒนาสังคมโดยตรงสามารถโน้มน้าวใจประชาชนให้ตระหนักถึงการพัฒนาสังคม และจะเปลี่ยพฤติกรรมไปสู่การปฏิบัติตาม ซึ่งทำให้สังคมพัฒนาขึ้นอย่างเห็นได้ชัด นักโฆษณาส่วนใหญ่เห็นว่าโฆษณาสินค้าและบริการสามารถทำหน้าที่พัฒนาสังคมได้โดยทางอ้อม เนื่องจากโฆษณาถูกควบคุมโดยรัฐบาลอีกทั้งนักโฆษณาเองก็มีความรับผิดชอบต่อสังคม ดังนั้นโฆษณาจึงมีแนวโน้มว่าจะมีคุณภาพดีขึ้น โอกาสในการทำโฆษณาเพื่อพัฒนาสังคมโดยตรงและโดยอ้อมต้องการการสนับสนุนจากภาครัฐและเอกชนซึ่งในปัจจุบันยังต้องการการปรับปรุงอีกมาก
Other Abstract: This research is conducted to explore advertising men’s opinion and attitude toward the role of advertising in social development. It also focuses upon the future trends of the role of advertising in social development. In depth interview of thirty-six advertising men in client service department and creative department of twenty-three advertising agencies in Bangkok were conducted to collect the data for this study. The results indicate that advertising men believe that advertising can affect the society at psychological and behavioural aspect of its people. The role of advertising in the past is different from today due to higher technology, more interest from private sectors, higher potential of advertising men and people’s better attitude of advertising. Most of advertising men think that the direct social development advertising can create awareness and behaviour people in the area of social development. They also believed that sometime commercial advertising can also be considered indirect social development advertising. Government’s control and advertising men’s social responsibility will increase the quality of advertising. The improved production of social development advertising will be possible if here is support from both government and private sectors.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62474
ISBN: 9745773778
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vooth_ph_front_p.pdf4.69 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_ch1_p.pdf6.05 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_ch2_p.pdf18.34 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_ch3_p.pdf6.42 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_ch4_p.pdf33.42 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_ch5_p.pdf12.66 MBAdobe PDFView/Open
Vooth_ph_back_p.pdf6.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.