Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67908
Title: ผลของการใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ในการเรียนการสอนวิชาสังคมศึกษาที่มีต่อความสามารถในการแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Titles: Effects of using scientific method in social studies instruction on environmental problem solving ability of mathayom suksa one students of Chulalongkorn University Demonstration School
Authors: วันทนา ทวีคุณธรรม
Advisors: ก่องแก้ว เจริญอักษร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์
สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
เด็กกับสิ่งแวดล้อม
โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Science process skills
Children and the environment
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาความสามารถในการแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อมของ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ที่เรียนวิชาสังคมศึกษาโดยใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ของโรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายมัธยม จำนวน 72 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม จำนวนกลุ่มละ 36 คน โดยใช้แผนการสอน 2 แบบ คือ แผนการสอนโดยใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ จำนวน 9 แผนการสอน และแผนการสอนแบบปกติ จำนวน 9 แผนการสอน ใช้เวลาในการทดลอง 9 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 2 คาบ คาบละ 50 นาที เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อม ซึ่งมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.85 เปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่เรียนวิชาสังคมศึกษาโดยใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ มีคะแนนความสามารถในการแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อมสูงกว่านักเรียนกลุ่มที่เรียนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this research was to investigate the environmental problem solving ability of mathayom suksa one students of Chulalongkorn University Demonstration School who learned social studies by scientific method activities. The samples were seventy - two students of mathayom suksa one from Chulalongkorn University Demonstration School. They were divided into two groups: an experimental group and a control group. Each group consisted of thirty - six students. There were two sets of lesson plans: nine daily lesson plans for scientific method activities and nine daily lesson plans for conventional method activities. Duration of experiment was nine weeks 1 consisted of two periods per week and fifty minutes per period. Research instrument was environmental problem solving ability test which had reliabilities of 0.85. Then 1 the data was compaired by t-test The result of this research was as follow: The students who learned social studies by scientific method activities had higher environmental problem solving ability scores than students who learned by conventional method activities at .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนสังคมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67908
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.440
ISBN: 9743339787
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.440
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wantana_th_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ859.18 kBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_ch1_p.pdfบทที่ 11.05 MBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_ch2_p.pdfบทที่ 21.8 MBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_ch3_p.pdfบทที่ 3943.55 kBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_ch4_p.pdfบทที่ 4655.52 kBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_ch5_p.pdfบทที่ 5954.84 kBAdobe PDFView/Open
Wantana_th_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก4.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.