Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67962
Title: | การเปิดรับข่าวสารที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระบบขายตรง |
Other Titles: | Information exposure and its influence upon purchasing decision of direct selling cosmetics |
Authors: | กนกนาฏ สง่าเนตร |
Advisors: | สุวัฒนา วงษ์กะพันธ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Suwattana.V@chula.ac.th |
Subjects: | การขายตรง การสื่อสารทางการตลาด เครื่องสำอาง พฤติกรรมข่าวสาร Direct selling Communication in marketing Cosmetics Information behavior |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา การเปิดรับข่าวสาร ลักษณะประชากรและปัจจัยด้านการสื่อสาร การตลาด ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระบบขายตรงของสตรีวัยทำงานในเขตก.ท.ม. กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยมีทั้งสิ้น 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน การหาค่า t-test และ การหาค่าความแปรปรวนทางเดียว ซึ่งประมวลผลโดยใช้คอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS* ผลการวิจัยพบว่า 1.การเปิดรับข่าวสารได้แก่ การเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชน สื่อบุคคล และสื่อเฉพาะกิจ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระบบขายตรง 2.ปัจจัยด้านการสื่อสารการตลาด ได้แก่ ราคา และการส่งเสริมการขาย มีผลต่อการซื้อเครื่องสำอาง ส่วนปัจจัยด้านการสื่อสารการตลาดอื่นไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระบบขายตรง 3.ลักษณะทางประชากร ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษารายได้ อาชีพ สถานภาพสมรส ที่แตกต่างกันไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระบบขายตรง |
Other Abstract: | The purpose of this research is to examine the relationship between information exposure, marketing communication factors, socio-economic status and purchasing decision of direct selling cosmetics and purchasing behavior. Questionnaire was used to collect the data from a total of 400 samples. The data were analized by using percentage, mean, Pearson’s product moment correlation coefficient, t-test and one-way ANOVA. The results of the study are as follows: 1.Information exposure: mass media exposure, interpersonal media exposure and specialized media exposure were significantly correlated with the decision of purchasing direct selling cosmetics. 2.Marketing communication factors i.e. price and promotion significantly correlated with the decision of purchasing selling cosmetics. Other factors such as product, place, advertising, public relations etc. did not significantly correlate with the decision of purchasing direct selling cosmetics. 3.Differences in socio-economic status i.e. age, income level, occupation, marital status and education level did not significantly correlate with decision of purchasing direct selling cosmetics. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิเทศศาสตรพัฒนาการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67962 |
ISBN: | 9743320059 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kanoknard_sa_front_p.pdf | หน้าปก และบทคัดย่อ | 961.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 1.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 1.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 1.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kanoknard_sa_back_p.pdf | บรรณานุกรม และภาคผนวก | 1.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.