Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68109
Title: ทัศนคติต่อโครงการฝึกวิชาชีพของผู้ต้องขังที่มีภูมิหลังต่างกันในเรือนจำเขต 6
Other Titles: Attitudes towards occupational training programs of convicted prisoners with different backgrounds in the sixth region prisons
Authors: จตุร์พัฒน์ วิไลรัตน์
Advisors: จุมพล พูลภัทรชีวิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Chumpol.Po@Chula.ac.th
Subjects: ทัศนคติ
นักโทษ
การฝึกอาชีพ
Attitude (Psychology)
Prisoners
Occupational training
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทัศนคติต่อโครงการฝึกวิชาชีพในด้านการยอมรับในตัวครู และด้านการยอมรับคุณค่าของโครงการฝึกวิชาชีพของผู้ต้องขังในเรือนจำเขต 6 ที่มีภูมิหลังต่างกัน กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย ได้แก่ ผู้ต้องขังในเรือนจำเขต 6 จำนวน 384 คน เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับสถานภาพและภูมิหลังของผู้ต้องขังในเรือนจำเขต 6 และแบบวัดทัศนคติต่อโครงการฝึกวิชาชีพ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (x̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD.) หาค่าความแปรปรวนทางเดียว (One Way Analysis of Variance) และหาค่าความแตกต่างตามวิธีการของเชฟเฟ (Scheffe) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ต้องขังส่วนใหญ่อายุ 20-29 ปี มีภูมิลำเนาอยู่ในจังหวัดต่าง ๆ ที่ไม่ใช่เขต 6 พื้นฐานการศึกษาส่วนใหญ่จบป.6 สามารถอ่านเขียนภาษาไทยได้ มีอาชีพรับจ้างทั่วไป รายได้ต่อเดือนก่อนต้องโทษต่ำกว่า 4,000 บาท มีสถานภาพโสด พี่น้องในครอบครัว 4-6 คน เคยถูกศาลตัดสินจำคุกเป็นครั้งแรกคิดเป็นร้อยละ 87.50 บิดามารดาสมรสอยู่ด้วยกัน อาชีพของบิดามารดา ทำไร่ ทำนา ทำสวน รายได้รวมกันของบิดามารดาต่ำกว่า 4,000 บาทต่อเดือน ผู้ต้องขังมีทัศนคติต่อโครงการวิชาชีพในด้านการยอมรับในตัวครู การยอมรับคุณค่าของโครงการฝึกวิชาชีพ และรวมทั้งสองด้านไม่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนผู้ต้องขังที่มีภูมิลำเนาต่างกัน พบว่า ผู้ต้องขังที่มีภูมิลำเนาในจังหวัดอุทัยธานี มีทัศนคติต่อโครงการฝึกวิชาชีพด้านการยอมรับในตัวครูดีกว่าผู้ต้องขังที่มีภูมิลำเนาในจังหวัดพิษณุโลก ผู้ต้องขังที่มีภูมิลำเนาในจังหวัดสุโขทัยมีทัศนคติต่อโครงการฝึกวิชาชีพด้านการยอมรับคุณค่าของโครงการฝึกวิชาชีพ และรวมทั้งสองด้านดีกว่าผู้ต้องขังที่มีภูมิลำเนาในจังหวัดพิษณุโลก
Other Abstract: The purpose of this research were to study and to compare the attitudes towards occupational training programs in admitting the teacher’s ability and towards the value of occupational training programs of convicted prisoners with different backgrounds in the sixth region prisons. The sample size of this research was 384 convicted prisoners in the sixth region prisons. The instruments used were the questionnaires asking about their backgrounds and attitudes towards occupational training programs. The data analyzed by arithmetic mean (x̅), standard diviation (S.D.), F-test (One Way Analysis of Variance) and T-test (Scheffe) Findings: Most of the prisoners were between 20-29 years of age. Their residency were outside of the sixth region. Their average education level was Prathomsuksa 6. They could read and write the Thai language. They were low level workers with salary less than 4,000 baht per month. They had 4-6 members in the family. Most of them were single. About 87.5 percentage of the prisoners were the first imprisoned. Their parents mostly were farmers and gardeners completing only the primary level and still stayed in marriage. The average family income was less than 4,000 baht per month. The prisoners’ attitudes towards occupational training programs in admitting the teachers’ ability, towards the value of occupational training programs, and in overall were not statistically significant different at the .05 level. When different backgrounds were considered, it was found that those living in Uthaitanee province had better attitudes towards occupational training programs in admitting the teachers’ ability than those with background in Phitsanuloke province. The prisoners with background in Sukrothai province had better attitudes towards the occupational training programs in admitting the value of occupational training programs and in overall than those with background in Phitsanuloke province.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พื้นฐานการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68109
ISBN: 9743321101
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jatupat_wi_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ1.06 MBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_ch1_p.pdfบทที่ 11.27 MBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_ch2_p.pdfบทที่ 24.26 MBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_ch3_p.pdfบทที่ 3932.01 kBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_ch4_p.pdfบทที่ 45.25 MBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_ch5_p.pdfบทที่ 52.07 MBAdobe PDFView/Open
Jatupat_wi_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.