Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68165
Title: | ผลของการเรียนแบบร่วมมือต่อพฤติกรรมการทำงานกลุ่มและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาล |
Other Titles: | The desirable community psychiatric and mental health nursing practice for children with mental health problems in the next decade |
Authors: | เปี่ยมสุข กลิ่นเกษร |
Advisors: | จินตนา ยูนิพันธุ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Deannurs@chula.ac.th |
Subjects: | การทำงานกลุ่มในการศึกษา นักศึกษาพยาบาล ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน Group work in education Nursing students Academic achievement |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อ เปรียบเทียบพฤติกรรมการทำงานกลุ่ม และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาล ก่อนและหลังการเรียนแบบร่วมมือ และเปรียบเทียบพฤติกรรมการทำงานกลุ่มและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังการเรียนแบบร่วมมือของนักศึกษาพยาบาล ในกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาในหลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิต ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยพยาบาลตำรวจ จำนวน 70 คน จัดเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 35 คน ด้วยวิธีการสุ่มแบบจับคู่โดยใช้คะแนนเฉลี่ยสะสม เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการสอนการเรียนแบบร่วมมือ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสังเกตพฤติกรรมการทำงานกลุ่มซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น ผ่านการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาโดยกลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ ค่าความเที่ยงของแบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเท่ากับ 0.81 และค่าดัชนีความสอดคล้องของการสังเกตรายคู่ มีค่าระหว่าง 0.70 - 0.92 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมการทำงานกลุ่ม และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาล หลังการเรียนแบบร่วมมือสูงกว่าก่อนการเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. พฤติกรรมการทำงานกลุ่ม และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังการเรียนแบบร่วมมือของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purposes of this quasi-experimental research were to compare the group work behavior and learning achievement of nursing students before and after learning cooperatively, and to compare the same variables after the experiment between nursing students in the experimental and control group. Research subjects were 70 first year students from Police Nursing College which were randomly assigned by GPA into one experimental and one control group. Three instruments were developed by the researcher and content validated by a group of experts. These were a lesson plan of cooperative learning, an achievement test and a group work behavior observation tool. The internal reliability of the test was 0.81, and the consistency index of the observation was between 0.70 to 0.92. Statistical techniques used in data analysis were mean, standard deviation and t - test. Major findings were as the following: 1. The group work behavior and learning achievement of nursing students after the experiment were significantly higher than before the experiment, at the .05 level. 2. The group work behavior and learning achievement of nursing students in the experimental group were significantly higher than those in the control group, at the .05 level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การพยาบาลศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68165 |
ISSN: | 9743323317 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Piamsook_kl_front.pdf | หน้าปกและบทคัดย่อ | 518.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_ch1.pdf | บทที่ 1 | 683.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_ch2.pdf | บทที่ 2 | 3.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_ch3.pdf | บทที่ 3 | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_ch4.pdf | บทที่ 4 | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_ch5.pdf | บทที่ 5 | 675.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Piamsook_kl_back.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 1.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.