Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68661
Title: บทบาทของวิทยุและโทรทัศน์ในการรณรงค์หาทุนเพื่อกิจการสาธารณประโยชน์
Other Titles: The role of radio and TV in fund-raising for public welfare activities
Authors: พรรณราย ทวีโชติกิจเจริญ
Advisors: สิริชัย สิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีช้อมูล
Subjects: สื่อมวลชนกับบริการสังคม
การตลาดเพื่อสังคม
การกุศล (กองทุน)
Mass media and social service
Social marketing
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบวิธีการนำเสนอของสื่อวิทยุและโทรทัศน์ในการรณรงค์หาทุนเพื่อกิจการสาธารณประโยชน์ ตลอดจนศึกษาบทบาทของวิทยุและโทรทัศน์ในการรณรงค์หาทุนเพื่อกิจการสาธารณประโยชน์ ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบวิธีการนำเสนอของสื่อวิทยุและโทรทัศน์ในการรณรงค์หาทุนเพื่อกิจการสาธารณประโยชน์มี 4 รูปแบบคือ การเสนอข่าวสาร ความเคลื่อนไหวเกี่ยวกับเหตุการณ์และกิจกรรมของกิจการ สาธารณประโยชน์ การให้เวลาออกอากาศแก่กิจการสาธารณประโยชน์ การเข้าไปมีส่วนร่วมดำเนินกิจกรรมรณรงค์ หาทุนของกิจการสาธารณประโยชน์ และการจัดกิจกรรมรณรงค์หาทุนให้แก่กิจการสาธารณประโยชน์ ทางด้านบทบาทของวิทยุและโทรทัศน์ในการรณรงค์หาทุนเพื่อกิจการสาธารณประโยชน์ประกอบไปด้วย 2 บทบาทคือ 1. บทบาทในฐานะเป็นสื่อกลางการเผยแพร่ข่าวสารการดำเนินกิจกรรมของกิจการสาธารณประโยชน์ คือ การเป็นสื่อกลางในการเผยแพร่ข่าวสารการดำเนินกิจกรรม สภาพปัญหาของกิจการสาธารณประโยชน์ 2. บทบาทในฐานะเป็นผู้ระดมสรรพกำลังคนในสังคมเพื่อรณรงค์หาทุนให้แก่กิจการสาธารณประโยชน์ ลักษณะการดำเนินบทบาทดังกล่าวเป็นการระดมสรรพกำลังจากบุคคล 3 ฝ่าย คือ ผู้สนับสนุนกิจกรรม กลุ่มบุคคลที่มีชื่อเสียง และกลุ่มเป้าหมายที่เข้าร่วมกิจกรรม
Other Abstract: This research is conducted qualitatively by aiming at the study of the methods employed by radio and TV for public welfare activities and the role of radio and TV in fund-raising for public welfare activities. The findings from this research is that there are four methods employed by radio and television medium in fund-raising for public welfare activities as follows. Reporting an event and situation of public welfare activities, offering an airtime for public welfare activities, participating actively in a fund-raising for these activities, and organizing fund-raising activity. Two roles of radio and TV media in fund-raising for public welfare activities are: 1. Mediation of informing public an information and situation in public welfare activity, including its problems. 2. Mobilization publicly to raise an adequate amount of fund to run a public welfare activity. This mobilization usually involves three groups of people namely the activity supporters, the public figures, and the activity prospect participators.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68661
ISSN: 9743320407
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pannarai_th_front.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ437.81 kBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch1.pdfบทที่ 1451.13 kBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch2.pdfบทที่ 21.04 MBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch3.pdfบทที่ 3634.08 kBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch4.pdfบทที่ 44.9 MBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch5.pdfบทที่ 51.82 MBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_ch6.pdfบทที่ 6410.42 kBAdobe PDFView/Open
Pannarai_th_back.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก158.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.