Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69139
Title: Study of success factors for new product introduction process of electronics manufacturing service provider
Other Titles: การศึกษาปัจจัยความสำเร็จสำหรับกระบวนการนำเสนอผลิตภัณฑ์ใหม่ในกิจการของผู้ให้บริการการผลิตอุปกรณ์อิเล็กโทรนิกส์
Authors: Sujitra Luangvangpho
Advisors: Rein Boondiskulchok
Vatchara Lertpiriyasuwat
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Subjects: New products -- Planning
New products -- Marketing
Electronic apparatus and appliances
ผลิตภัณฑ์ใหม่
ผลิตภัณฑ์ใหม่ -- การตลาด
อุปกรณ์อิเล็กทรอนิกส์
Issue Date: 2004
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: In today business, developing product faster, better and cheaper than competitors has become critical to success in many markets. This has made the performance of product development projects an increasingly important area of competitive advantage. Over the past years, academics have addressed the questions of how to be more successful at developing new products, and how to improve particular activities within the new product development process. However, the process they addressed was referring to the process in the way of what Original Equipment Manufactures (OEM) were performed. The main objective of this study is to find the factors that affect and contribute to fast and effective new product introduction process thus leading to a successful new product introduction process for Electronics Manufacturing Service provider (EMS). The second objective of this study is to study current situation of new product introduction in the case company and suggest from finding which factors are critical for EMS company to improve new product introduction process. This thesis address the success factors in New Product Introduction process through a thorough review of literature and field interview. An analysis of the current company's performance in contribution to succession of new product introduction was performed by questionnaire to selected personnel from corporate management and new product introduction team. The results indicated that copany's performances have significant positive linear relationship with new product introduction success factors. It means that the higher level of team performance will be resulted in the higher level of succession of new product introduction project. In addition, results also indicated that there is significant positive linear relationship between each success factor. The analysis also revealed some important improvement points for the new product introduction process. And strategies for implementing an improved new product introduction process were suggested.
Other Abstract: ในธุรกิจปัจจุบันนี้ การพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ได้อย่างรวดเร็วกว่า มีคุณภาพดีกว่า และถูกกว่าคู่แข่งถือเป็นปัจจัยสำคัญมากในทุกธุรกิจ ด้วยเหตุนี้ ความสามารถในการพัฒนาผลิตภัณฑ์จึงได้รับความสำคัญเพิ่มขึ้นเรื่อย ๆ ในช่วงเวลาหลายปีที่ผ่านมา สถาบันการศึกษาหลายแห่งได้ทำการศึกษาเกี่ยวกับการนำผลิตภัณฑ์ใหม่ออกสู่ตลาด เพื่อที่จะตอบคำถามว่าจะทำอย่างไรเพื่อที่จะประสบความสำเร็จในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ และมีวิธีการอย่างไรที่จะพัฒนากระบวนการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ อย่างไรก็ตามวิธีการหรือกระบวนการที่สถาบันการศึกษาส่วยใหญ่ทำการศึกษานั้นมักอ้างถึงกระบวนการที่ใช้กับบริษัทที่เป็นทั้งผู้ออกแบบผลิตภัณฑ์และผู้ผลิต การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการนำเสนอผลิตภัณฑ์ใหม่ออกสู่ตลาดได้อย่างรวดเร็ว และมีประสิทธิภาพในกิจการของผู้ให้บริการการผลิตอุปกรณ์อิเล็กโทรนิกส์ นอกจากนั้นการศึกษานี้ยังมีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสถานภาพปัจจุบันของบริษัทกรณีศึกษา รวมถึงการศึกษาถึงปัจจัยสำคัญที่มีผลต่อการพัฒนากระบวนการนำเสนอผลิตภัณฑ์ใหม่ออกสู่ตลาด วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ศึกษาปัจจัยความสำเร็จของกระบวนการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ โดยค้นคว้าจากเอกสารวิจัยต่าง ๆ และจากการสัมภาษณ์ ส่วนการศึกษาความสามารถของบริษัทในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ ได้ทำการวิเคราะห์จากแบบสอบถามที่ส่งให้บุคลากรของบริษัทกรณีศึกษาที่ทำงานเกี่ยวข้องกับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ จากผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า ความสามารถในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ของบริษัทมีความสัมพันธ์ในแนวเส้นตรงอย่างมีนัยสัมพันธ์กับปัจจัยความสำเร็จ ซึ่งหมายความว่าหากทีมงานมีความสามารถในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่สูงก็จะส่งผลให้บริษัทประสบความสำเร็จสูงขึ้นด้วย นอกจากนั้นผลการศึกษายังแสดงให้เห็นว่า ปัจจัยความสำเร็จแต่ละปัจจัยมีความสัมพันธ์กันเป็นแนวเส้นตรงอย่างมีนัยสัมพันธ์อีกด้วย
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2004
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69139
ISBN: 9745319864
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sujitra_lu_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ1.03 MBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch1_p.pdfบทที่ 1933.29 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch2_p.pdfบทที่ 2768.87 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch3_p.pdfบทที่ 31.49 MBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch4_p.pdfบทที่ 4894.48 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch5_p.pdfบทที่ 5693 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch6_p.pdfบทที่ 6964.05 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch7_p.pdfบทที่ 72.5 MBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch8_p.pdfบทที่ 81.08 MBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch9_p.pdfบทที่ 9793.97 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_ch10_p.pdfบทที่ 10615.71 kBAdobe PDFView/Open
Sujitra_lu_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.