Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74789
Title: | ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการอ่าน เจตคติต่อวิชาสังคมศึกษากับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 11 |
Other Titles: | Relationships between reading ability, attitudes towards social studies and achievement in learning social studies of mathayom suksa three students, educational region eleven |
Authors: | อุดร ฤาชา |
Advisors: | ลาวัณย์ วิทยาวุฑฒิกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | การอ่านขั้นมัธยมศึกษา สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) Reading (Secondary) Social studies -- Study and teaching (Secondary) |
Issue Date: | 2532 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการอ่าน เจตคติต่อวิชาสังคมศึกษากับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และสร้างสมการพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา โดยใช้คะแนนความสามารถในการอ่านและคะแนนเจตคติต่อวิชาสังคมศึกษาเป็นตัวพยากรณ์ ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 11 จำนวน 479 คน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือแบบสอบความสามารถในการอ่าน จากสำนักทดสอบทางการศึกษาและจิตวิทยา มหาวิทยาลัยศรีนครินทรโรฒ ประสานมิตร แบบวัดเจตคติต่อวิชาสังคมศึกษาและแบบสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง ซึ่งมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.85 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ภายในและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรง ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความสามารถในการอ่านกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.5013 2. เจตคติต่อวิชาสังคมศึกษากับผลลัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.3196 3. ความสามารถในการอ่านกับเจตคติต่อวิชาสังคมศึกษา มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสติดที่ระดับ 0.1137 4. ความสามารถในการอ่าน เจตคติต่อวิชาสังคมศึกษาและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษา มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหคูณเท่ากับ 0.5667 5. สมการพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาในรูปของคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐาน เป็นดังนี้ Y' = 0.96590 X1 + 0.13098 X2 + 2.80198 Z' = 0.47160 Z1 + 0.26607 Z2 |
Other Abstract: | The purposes of this research were to study the relationships between reading ability, attitudes towards social studies and achievement in learning social studies of Mathayom Suksa three students and to construct the multiple regression. equation in order to predict achievement in learning social studies by reading ability scores and attitudes towards social studies scores. The samples were 479 Mathayom Suksa three students selected by multi-stage random sampling from Educational Region Eleven. The Reading Ability Test of Educational and Psychological Test Bureau, Srinakharinwirot University, Prasarnmit, Attitudes towards Social Studies Scale, and Social Studies Learning Test with a reliability of 0.85 which were constructed by the researcher were employed. The obtained data were then analyzed by means of intercorrelation coefficient and multiple linear regression analysis. The findings of the research were as follows: 1. There was significant positive correlation between reading ability and achievement in learning social studies at the 0.01 level. The correlation coefficient was 0.5013. 2. There was significant positive correlation between attitudes towards social studies and achievement in learning social studies at the 0.01 level. The correlation coefficient was 0.3196. 3. There was significant positive correlation between reading ability and attitudes towards social studies at the 0.01 level. The correlation coefficient was 0.1137. 4. There was significant positive correlation between reading ability, attitudes towards social studies and achievement in learning social studies at the 0.01 level. The multiple correlation coefficient was 0.5667. 5. The regression equation to predict achievement in learning social studies in terms of raw scores and standard scores were as follows: Y' = 0.96590 X1 + 0.13098 X2 + 2.80198 Z'= 0.47106 Z1 + 0.26607 Z2 |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสอนสังคมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74789 |
ISBN: | 9745766305 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Udorn_ru_front_p.pdf | 977.5 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_ch1_p.pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_ch2_p.pdf | 7.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_ch3_p.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_ch4_p.pdf | 785.38 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_ch5_p.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Udorn_ru_back_p.pdf | 3.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.