Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธิดารัตน์ บุญนุช-
dc.contributor.authorสินีนาฏ บุญช่วย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2009-08-12T03:57:05Z-
dc.date.available2009-08-12T03:57:05Z-
dc.date.issued2541-
dc.identifier.isbn9746394576-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9969-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษานโยบายและวิเคราะห์บทบาทของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ตามภารกิจด้านการสอน การวิจัย การให้บริการทางวิชาการแก่สังคม และการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม และเพื่อเสนอแนวทางในการปฏิบัติหน้าที่ตามภารกิจดังกล่าว โดยทำการศึกษาในช่วงแผนพัฒนาการศึกษาระดับอุดมศึกษาฉบับที่ 7 (พ.ศ. 2535-2539) และฉบับที่ 8 ซึ่งศึกษาเฉพาะปี 2540 ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ เอกสาร รายงานแผนพัฒนา ฯลฯ และกรรมการสภามหาวิทยาลัยและผู้บริหารมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสำรวจเอกสารและแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปเนื้อหา ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นโยบายในด้านการสอน คือ การผลิตบัณฑิตในระดับปริญญาตรีและระดับบัณฑิตศึกษา และการขยายโอกาสทางการศึกษาในด้านการวิจัย คือ เน้นการวิจัยแบบมีทิศทางและสนับสนุนให้บัณฑิตศึกษาเป็นกลไกในการพัฒนางานวิจัย ในด้านการให้บริการทางวิชาการแก่สังคม คือ การให้บริการในรูปแบบต่างๆ และการให้บริการที่สัมพันธ์กับการวิจัย ในด้านการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม คือ การศึกษา ค้นคว้า วิจัย ทางศิลปวัฒนธรรม 2. บทบาทในด้านการสอน คือ ผลิตบัณฑิตในระดับปริญญาตรี และสูงกว่าปริญญาตรี โดยเน้นในระดับสูงกว่าปริญญาตรี ในด้านการวิจัย คือ เน้นการวิจัยแบบมีทิศทาง ในด้านการให้บริการทางวิชาการแก่สังคม คือ การให้บริการในรูปแบบของการให้เปล่า การให้บริการแบบไม่หวังผลกำไร และแบบมีกำไร และในด้านการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม คือ การจัดกิจกรรมในด้านการอบรม การจัดนิทรรศการ ส่วนกิจกรรมการวิจัยยังมีน้อย 3. แนวทางในการปฏิบัติหน้าที่ตามภารกิจในด้านการสอน ควรส่งเสริมสนับสนุนการจัดการศึกษาในระดับสูงกว่าปริญญาตรีและการพัฒนาอาจารย์ ในด้านการวิจัย ควรส่งเสริมการวิจัยในสาขาที่มีความสามารถสูงและส่งเสริมให้ทำวิจัยที่เป็นโครงการวิจัยขนาดใหญ่ ในด้านการให้บริการทางวิชาการแก่สังคม ควรเพิ่มน้ำหนักการให้ความสำคัญกับการให้บริการแก่กลุ่มผู้ด้อยโอกาส เน้นการให้บริการในเชิงรุก และการให้บริการแบบมีรายได้ในด้านการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม ควรเน้นการจัดทำแผนงานและงบประมาณเกี่ยวกับการวิจัยทางด้านศิลปวัฒนธรรมในแต่ละปีให้ชัดเจนen
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research are to study the policy of Prince of Songkla University, to analyze its roles according to its mission, namely teaching, research, social service and culture preservation, and to suggest guidelines in order to follow these missions. The study covered the period during the 7th Educational Development Plan (1992-1996) and the year 1997 in the 8th Educational Development Plan. The research population includes documents, reports, development plans, etc. as well as the member of the Board of University Council and the executives of Prince of Songkla University. The data was collected by using document survey forms and interview guidelines. The analysis was made by summarizing the content of the collected data. The results of the study are as follows: 1. The teaching policy is to produce graduates of bachelor degree level and graduate level and to expand educational opportunities. The research policy emphasizes directive researches and the support of graduate studies as a mechanism for research development. The social service policy is to provide various forms of service and to provide services related to the research. The culture preservation policy is to study and do researches on cultural issues. 2. The university's role in teaching is to produce graduates on bachelor and higher levels with an emphasis on the graduate study. The role concerning research is to emphasize directive researches. The role in social service is to provide free-of-charge services, non-profit services as well as profitable services. The role in culture preservation is to organize activities in form of trainings and exhibitions. However, there are only few activities in the field of research. 3. Guidelines for the university to follow teaching and research missions are to promote and support graduate study and faculty development and to support researches in the fields its personnel is highly capable as well as big-scale research projects. In the mission of social service the guidelines are to give more importance to services for people with less opportunities in emphasize active and profitable services. Lastly, the guideline for culture preservation mission is to make a clear annual working plan and budgeting for research projects dealing with cultural topics.en
dc.format.extent1390829 bytes-
dc.format.extent767984 bytes-
dc.format.extent1460588 bytes-
dc.format.extent748194 bytes-
dc.format.extent2623615 bytes-
dc.format.extent939371 bytes-
dc.format.extent2428621 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en
dc.subjectสถาบันอุดมศึกษา -- ไทยen
dc.subjectสถาบันอุดมศึกษา -- การบริหารen
dc.titleการวิเคราะห์บทบาทของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en
dc.title.alternativeAn analysis of the roles of Prince of Songkla Universityen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineอุดมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorThidarat.B@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sineenat_Bo_front.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_ch1.pdf749.98 kBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_ch2.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_ch3.pdf730.66 kBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_ch4.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_ch5.pdf917.35 kBAdobe PDFView/Open
Sineenat_Bo_back.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.