Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1056
Title: แบบแผนการเปิดรับสื่อมวลชนและการนำไปใช้ในชีวิตประจำวันของผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้าง
Other Titles: Pattern of mass media exposure and usage in everyday life of taxi driver
Authors: พัฒน์ บุญฤทธิ์รุ่งโรจน์, 2521-
Advisors: ขวัญเรือน กิติวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Subjects: การสื่อสาร
คนขับรถ -- การดำเนินชีวิต
ผู้รับสาร
การสื่อสาร -- แง่สังคม
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยเงื่อนไขที่มีผลต่อการกำหนดแบบแผนพฤติกรรมในการเปิดรับสื่อมวลชนและการนำสื่อและเนื้อหาสารไปใช้ประโยชน์ในชีวิตประจำวันของผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้างภายใต้กรอบแนวคิดแบบจำลองเชิงโครงสร้างในการใช้สื่อมวลชน การใช้สื่อเพื่อประโยชน์และความพึงพอใจ ทฤษฎีการคาดหวังคุณค่าที่ได้รับจากสื่อมวลชน แนวคิดเชิงบูรณาการในเรื่องการใช้สื่อ การใช้สื่อมวลชนกับชีวิตประจำวัน และแนวคิดเรื่องการนำสื่อไปใช้ประโยชน์ ระเบียบวิธีวิจัยใช้สัมภาษณ์แบบเจาะลึกผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้างในเขตกรุงเทพมหานครซึ่งแบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ ผู้ที่มีรถยนต์เป็นของตนเองและผู้ที่ต้องเช่ารถจากสถานประกอบการ ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้างเปิดรับสื่อวิทยุเกือบตลอดเวลาตั้งแต่เริ่มออกรถ โดยเลือกเปิดรับสถานีประเภทรูปแบบข่าวสารการจราจร ได้แก่ สถานีวิทยุพิทักษ์สันติราษฎร์ (เอฟเอ็ม91), สถานีร่วมด้วยช่วยกัน (เอฟเอ็ม96) และสถานีวิทยุข่าวสารและการจราจร (เอฟเอ็ม100) สำหรับสถานีประเภทรูปแบบเพลงโดยเฉพาะเพลงลูกทุ่งเปิดรับสถานีลูกทุ่งเวทีไทย (เอฟเอ็ม90), สถานีลูกทุ่งเอฟเอ็ม(เอฟเอ็ม95) และสถานีวิทยุทหารเรือ (เอฟเอ็ม106) และสถานีประเภทรูปแบบกีฬาเปิดฟังสถานีสปอร์ตเรดิโอ (เอฟเอ็ม99) อย่างไรก็ตามการตัดสินใจเลือกเปิดรับสถานีหรือเนื้อหารายการบางครั้งจะพิจารณาจากความต้องการของผู้โดยสารประกอบด้วย สำหรับสื่อโทรทัศน์พบว่ากลุ่มผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้างเปิดชมโทรทัศน์ในช่วงเช้าก่อนออกไปทำงานโดยเปิดชมรายการข่าวทางช่อง 3 ช่วงหัวค่ำหลังจากเลิกงานเปิดรับชมรายการข่าวทางช่อง 3, ช่อง 7 และช่องไอทีวี รายการละครทางช่อง 3 และช่อง 7 และช่วงดึกจะเปิดชมรายการข่าวภาคดึกทางช่องไอทีวี และภาพยนตร์ทางช่องยูบีซี ส่วนสื่อหนังสือพิมพ์นั้นพบว่า ผู้ประกอบอาชีพขับรถยนต์รับจ้างมีโอกาสเปิดอ่านได้ตลอดทั้งวันทั้งจากหนังสือพิมพ์ไทยรัฐและเดลินิวส์โดยเนื้อหาที่ได้รับความสนใจคือข่าวที่อยู่ในกระแสความสนใจของคนทั้งในแง่การเมือง สังคม กีฬาและเกษตรกรรม รวมถึงการ์ตูนล้อการเมืองด้วย สื่อสิ่งพิมพ์ประเภทนิตยสารมีการเปิดอ่านนิตยสารบางกอกโดยเลือกเนื้อหาเกี่ยวกับการท่องเที่ยว และนิตยสารเอนเตอร์เทนโดยเลือกอ่านเนื้อหาเกี่ยวกับภาพยนตร์ นอกจากนี้ผลของการศึกษาแสดงให้เห็นถึงการนำสื่อไปใช้ใน 2 ลักษณะ กล่าวคือ 1) การใช้สื่อเนื่องมาจากลักษณะนิสัยความเคยชิน 2) การนำเนื้อหาที่เปิดรับไปใช้เพื่อให้เกิดประโยชน์ในด้านต่างๆ สำหรับการดำเนินชีวิตประจำวัน อันได้แก่ การใช้เนื้อหาข่าวสารการจราจรเพื่อเป็นแนวทางในการกำหนดเส้นทางในแต่ละวัน, การเปิดรับประเด็นวาระทางสังคมที่สื่อนำเสนอเพื่อเพิ่มพูนความรู้ ตอกย้ำทัศนคติและแลกเปลี่ยนความคิดเห็นสำหรับการฟังเพลงนั้นเพื่อเป็นการผ่อนคลายความตึงเครียดและเพื่อตอบสนองความต้องการของผู้โดยสาร
Other Abstract: This research was aimed to study factors affecting taxi drivers' pattern of mass media exposure behavior and to study the usage of media and their content in everyday life of taxi drivers. The study is based on the concept of structural model of media use, the uses and gratification approach, expectancy value theory, integrated model of the process of media choices, media use and everyday life, and media use for individual. This research used in-depth interview technique. The key informants were taxi drivers in Bangkok, which divided into 2 groups: owned-car drivers and rented-car drivers. Results indicate that the taxi drivers are exposed to radio almost all the time. They choose to listen to news and traffic format station which includes Phitakssantirat station (FM 91 MHz), Ruemdouychoykun station (FM 96 MHz), and traffic and news station (FM 100 MHz). They also listen to music format station especially Thai country music, namely Luktung Wayteethai station (FM 90 MHz), Luktung FM station (FM 95 MHz), andRoyal Thai Navy station (FM 106 MHz). Some of them listen to sport format station that is Sport Radio (FM 99 MHz). However, their choice of radio programes and content is depended on their passengers. As for television, the taxi drivers also are usally exposed to television program during their free time. In the morning, they watch news program on CH3. In the evening, they watch news program on CH3, CH7, ITV and TV drama on CH3 and CH7. At late night, they watch late-night news program on ITV and movies on UBC. As for printed media, the taxi drivers have the opportunities to read newspaper all day long. The contents they are interested in are human interests which are political, social, sport and argricultural issues and political comic in Thairat, Dailynews, and Kom Chad Luek. Besides, they also read magazines. They read about travel in Bangkok magazine and about movies in Entertain magazine. Moreover, this study reveals that the media usage of the taxi drivers is determined by 2 reasons : 1)Their media usage is prompted by their habit. 2)It's their intention to utilize the media content in many aspects of everyday life which are using traffic news to plan their daily driving route. Exposing to public issues presented by the media to broaden their knowledge, to reinforce their attitude, and to exchange opinion with others. Listening to music programs for relaxation and serve their passengers' need.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1056
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2003.74
ISBN: 9741748132
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2003.74
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pat.pdf856.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.