Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกมลพร บัณฑิตยานนท์-
dc.contributor.authorสุจิต บัวผัน-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2009-08-29T07:44:41Z-
dc.date.available2009-08-29T07:44:41Z-
dc.date.issued2540-
dc.identifier.isbn9746374044-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10749-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540en
dc.description.abstractเปรียบเทียบความสามารถการเขียนสรุปความภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ระหว่างกลุ่มที่เรียนโดยใช้กิจกรรมการฟังและกิจกรรมการอ่าน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนเบญจมราชานุสรณ์ อำเภอเมือง จังหวัดนนทบุรี ในปีการศึกษา 2540 จำนวน 2 กลุ่มๆ ละ 40 คน ให้นักเรียนกลุ่มหนึ่ง เป็นกลุ่มที่เรียนการเขียนสรุปความภาษาไทยโดยใช้กิจกรรมการฟัง นักเรียนอีกกลุ่มหนึ่งเป็นกลุ่มที่เรียนการเขียนสรุปความภาษาไทย โดยใช้กิจกรรมการอ่าน ผู้วิจัยได้ทดลองสอนตามแผนการสอนที่สร้างขึ้นกลุ่มละ 12 แผน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบวัดความสามารถการเขียนสรุปความภาษาไทย วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่เรียนโดยใช้กิจกรรมการฟังและกิจกรรมการอ่าน มีความสามารถในการเขียนสรุปความภาษาไทยไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05en
dc.description.abstractalternativeTo compare Thai language summary writing ability of mathayom suksa two students between groups learned by using listening activities and reading activities. The subjects of this study were two groups of mathayom suksa two students of Benjamarachanusorn School, Muang District, Nonthaburi Province in the academic year of 1997, There were 40 students in each group. The one group of students learned Thai language summary writing by using listening activities. The other group learned Thai language summary writing by using reading activities. The researcher taught the two groups according to the twelve lesson plans constructed. The research instrument was the Thai language summary writing ability test. The data were analyzed by means of arithmetic mean, standard deviation and t-test. The result of this research were as follows: The Thai language summary writing ability of students learned by using listening activities and reading activities were not significantly different at the 0.05 level.en
dc.format.extent863488 bytes-
dc.format.extent1067068 bytes-
dc.format.extent2786287 bytes-
dc.format.extent972907 bytes-
dc.format.extent724036 bytes-
dc.format.extent803654 bytes-
dc.format.extent3656911 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectการเขียนen
dc.subjectการฟังen
dc.subjectการอ่านen
dc.subjectภาษาไทย -- การเขียนen
dc.subjectภาษาไทย -- การอ่านen
dc.titleการเปรียบเทียบความสามารถการเขียนสรุปความภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ระหว่างกลุ่มที่เรียนโดยการใช้กิจกรรมการฟังและกิจกรรมการอ่านen
dc.title.alternativeA comparison of Thai language summary writing ability of mathayom suksa two students between groups learned by using listening activities and reading activitiesen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการสอนภาษาไทยes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorKamonporn.B@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sujit_Po_front.pdf843.25 kBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_ch1.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_ch2.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_ch3.pdf950.1 kBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_ch4.pdf707.07 kBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_ch5.pdf784.82 kBAdobe PDFView/Open
Sujit_Po_back.pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.