Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11236
Title: การใช้ดุลพินิจของเจ้าพนักงานในการปรับตามพระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ. 2522
Other Titles: Discretion of the officials to fine under the Land Traffic Act of B.E.2522
Authors: อานนท์ วิบูลย์สวัสดิ์
Advisors: มัทยา จิตติรัตน์
ทวีเกียรติ มีนะกนิษฐ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: ค่าปรับ
ดุลพินิจของเจ้าพนักงาน
พระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ. 2522
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: พระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ.2522 ได้บัญญัติให้เจ้าพนักงานสามารถใช้ดุลพินิจในการเปรียบเทียบปรับได้ตามลักษณะความผิดที่ไม่ร้ายแรง ตลอดจนความผิดที่ร้ายแรงหรือมีโทษจำคุกด้วยอีกทั้งอัตราโทษปรับตามพระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ.2522 มีลักษณะเป็นการกำหนดอัตราโทษปรับแบบตายตัวชนิดที่มีอัตราโทษขั้นต่ำและขั้นสูงห่างกัน ทั้งนี้เพื่อเปิดโอกาสให้เจ้าพนักงานใช้ดุลพินิจในการกำหนดค่าปรับ ซึ่งนับเป็นปัญหาสำคัญที่จะนำไปสู่การใช้ดุลพินิจอย่างมิชอบหรือบิดเบือนวิทยานิพนธ์ฉบับนี้จึงศึกษาถึงข้อบกพร่องของการใช้ดุลพินิจของเจ้าพนักงานในการปรับตามพระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ.2522 ผลการศึกษาพบว่าการใช้ดุลพินิจของเจ้าพนักงานในการปรับตามพระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ.2522 นั้น ขาดหลักเกณฑ์ที่แน่นอน ไม่เหมาะสม ทำให้เกิดความลักลั่น และนำไปสู่การเลือกปฏิบัติของเจ้าพนักงานได้ ผู้วิจัยจึงได้เสนอแนะแนวทางในการปรับปรุงแก้ไขปัญหาการใช้ดุลพินิจของเจ้าพนักงาน ตลอดจนมาตรการที่นำมาประกอบการกระทำผิดตามพระราชบัญญัติจราจรทางบก พ.ศ.2522 ในการลงโทษปรับมีความชัดเจนและสอดคล้องกับวัตถุประสงค์ของกฏหมายในการลงโทษ
Other Abstract: Fine under The Land Traffic Act of B.E. 2522 is set the maximum and minimum rate base on Fixed Sum System. This system has a wide range between maximum rate and minimum rate to provide the officials to set a fine rate at his discretion. In same nature of the offence which is very serious or punishable with imprisonment, the officials may exercise their discretion to set the fine. This is an essential problem causes by a wrongful exercise of the discretion. Therefore, this thesis would study more on the discretion of the officials to fine under The Land Traffic Act of B.E. 2522.From the study, there was found that the discretion of the officials to fine was not suitable and had no certain rule, and eventually it caused to the corruption of the officials. Thus, I, as a researcher, would like to propose some recommendation for this problem. I believe that the discretion of the officials to fine should be modified; moreover, there should have more measures to deal with the traffic violation under The Land Traffic Act of B.E. 2522 in order to set the fine more clearly to the defendant and to reach the objective of the law and the punishment.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11236
ISBN: 9746348604
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anon_Vi_front.pdf907.59 kBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_ch1.pdf956.8 kBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_ch2.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_ch3.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_ch4.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_ch5.pdf909.55 kBAdobe PDFView/Open
Anon_Vi_back.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.