Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11666
Title: บทบาทของภาพยนตร์ตัวอย่างในการนำเสนอเพื่อโน้มน้าวใจ
Other Titles: The role of movie trailers in persuasive presentation
Authors: พนิดา สมภพกุลเวช
Advisors: ศิริชัย ศิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาพยนตร์
การสื่อสารทางการตลาด
โฆษณา
ภาพยนตร์ตัวอย่าง
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ (1) เพื่อให้ทราบถึงลักษณะของส่วนประกอบและบทบาทของแต่ละส่วน ในภาพยนตร์ตัวอย่าง (2) เพื่อเข้าใจถึงจุดขายของภาพยนตร์ที่นำเสนอผ่านภาพยนตร์ตัวอย่าง รวมถึงวิธีการนำเสนอภาพยนตร์ตัวอย่างเพื่อให้สามารถโน้มน้าวใจผู้ชมได้ และ (3) เพื่อทราบถึงความใกล้เคียงและสอดคล้องของการเลือกประเด็น เพื่อโน้มน้าวใจในภาพยนตร์ตัวอย่างและเนื้อหาของภาพยนตร์เรื่องเต็ม โดยการวิเคราะห์เนื้อหาของภาพยนตร์ตัวอย่างของภาพยนตร์ ที่จัดจำหน่ายผ่านบริษัทจัดจำหน่ายในเครือเมเจอร์ และออกฉายในประเทศไทยปี 2541 จำนวน 30 เรื่อง ประกอบกับการชมภาพยนตร์เรื่องเต็ม และการสัมภาษณ์ผู้มีประสบการณ์การทำงานเกี่ยวกับภาพยนตร์ตัวอย่าง โดยใช้กรอบแนวคิดการแบ่งประเภทภาพยนตร์ แนวคิดการสื่อสารการตลาดและโฆษณา และแนวคิดเกี่ยวกับบุคคลในงานโฆษณา ผลการวิจัยโดยได้แบ่งประเภทของภาพยนตร์ออกเป็น 6 ประเภท ได้แก่ วิทยาศาสตร์และจินตนาการ บู๊ต่อสู้ ชีวิต ตลก ระทึกขวัญ และผจญภัย และภาพยนตร์แนวผสมผสาน ได้แก่ วิทยาศาสตร์และจินตนาการและระทึกขวัญ วิทยาศาสตร์และจินตนาการและบู๊ต่อสู้ วิทยาศาสตร์และจินตนาการและผจญภัย บู๊ต่อสู้และตลก ตลกและผจญภัย และผจญภัยและชีวิต พบว่า 1) ภาพยนตร์ตัวอย่างมีส่วนประกอบหลัก 2 ส่วน ได้แก่ ส่วนที่เป็นภาพซึ่งประกอบด้วยฉากที่เลือกตัดตอนมา ซึ่งมีความแตกต่างไปตามประเภทของภาพยนตร์ และเนื้อหาของภาพยนตร์แต่ละเรื่องและตัวอักษร ซึ่งจะมีรูปแบบสอดคล้องกับเนื้อหาของภาพยนตร์ และส่วนที่เป็นเสียง ประกอบด้วย เสียงบรรยาย เสียงประกอบ และเพลงหรือดนตรีประกอบ โดยส่วนประกอบทั้งภาพและเสียง จะมีความสอดคล้องกับประเภทของภาพยนตร์ และสื่อสารการตลาดจุดขายที่สร้างความแตกต่าง ของภาพยนตร์เรื่องนั้นจากเรื่องอื่น 2) จุดขายที่นำเสนอในภาพยนตร์ตัวอย่างแบ่งออกได้เป็น จุดขายที่เป็นบุคคลและจุดขายที่มาจากตัวภาพยนตร์ จุดขายที่เป็นบุคคลจะมีลักษณะของผู้เชี่ยวชาญและ/หรือผู้ที่มีชื่อเสียง และมีลักษณะการนำเสนอโดยการอ้างชื่อบุคคลโดยตรง ผลงานเก่า และรางวัลที่บุคคลเหล่านั้นเคยได้รับจากผลงานที่ผ่านมา เป็นการรับประกันคุณภาพของภาพยนตร์เรื่องใหม่ที่กำลังจะเข้าฉาย สำหรับจุดขายที่มาจากตัวภาพยนตร์จะแตกต่างกันไป ตามประเภทของภาพยนตร์ และภาพยนตร์ตัวอย่างของภาพยนตร์แต่ละเรื่องก็ยังต้องนำเสนอจุดเด่น ที่สร้างความแตกต่างจากภาพยนตร์เรื่องอื่นเพื่อดึงดูดความสนใจ โดยนำเสนอสถานการณ์ที่นำไปสู่ปัญหาในภาพยนตร์ เพื่อเรียกร้องความสนใจจากผู้ชม
Other Abstract: To study characteristics of components and their roles in movie trailers. To understand selling points presented in movie trailers and the presentation of movie trailers in order to persuade audience. And to understand the relation between the whole picture of movie trailers and the movies. The research method relies on content analysis of 30 movie trailers together with viewing the 30 movies and in-depth interview of people whose working experience is concerned with movie trailers. The analysis is based upon 3 concepts: movie genre analysis, marketing communications and advertising and message source presented through advertising. The findings according to 6 genres of movies (science-fiction and fantasy, action, drama, comedy, thriller, and adventure) and movies correlating between two genres (sci-fi and fantasy & thriller, sci-fi & action, sci-fi & adventure, action & comedy, comedy & adventure, and adventure & drama) are as follows: 1) The components presented in movie trailers can be divided into two major arts which are visual part consisting of selected scenes which differ according to movie genres and type face which is in accordance with content and style of the movies and audio part consisting of narrator voice, sound effect, and music and/or song. These components are in accordance with movie genres and present the uniqueness of each movie to the audience to communicate unique selling proposition(s) of each movie. 2) Selling points presented in movie trailers can be divided into two categories: person and uniqueness of the movie. Person presented as selling points in movie trailers has characteristics of experts and/or celebrities. There are three ways of presentation: quoting person's name, previous work(s), and award received from previous works. Each movie trailer presents unique selling proposition(s) of the movie to appeal to the audience. The movie trailers presents situations leading to the main problem in the movie to make the audience interested and end by leaving curiosity in audience's mind. Besides, there is a series of selected short scenes which differs according to movie genres and presents the uniqueness of each movie. In addition, in the end of some movie trailers there is a closing scene called "hook" to make a gimmick to impress the audience and hold their interest. 3) The whole picture of the movie trailers and the movies is closely related: the movie trailers of the movies correlating between two genres present equal proportion of content of both genres whereas the movie trailers of the movies that can be clearly categorized as one specific genre place an emphasis on main content of the genre. Although there are some scenes inserted to make the trailers more interesting, the proportion is clearly different.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11666
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.401
ISBN: 9740305091
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2001.401
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panida.pdf10.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.