Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17385
Title: การสร้างสไลด์เทปเสียงสำหรับการสอนการอ่านจับใจความภษาอังกฤษ ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Other Titles: A construction of a synchronized slide-tape for teaching English reading comprehension in mathayom suksa three
Authors: นันทวรรณ หุวะนันทน์
Advisors: วิรุฬห์ ลีลาพฤทธิ์
อรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Onjaree.N@Chula.ac.th
Subjects: การสอนด้วยสื่อ
ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ ๑. เพื่อสร้างบทเรียนสไลด์เทปเสียงสำหรับการสอนวิชาการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ (English Reading Comprehension) ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๓ ๒. เพื่อหาประสิทธิภาพของสไลด์เทปเสียงที่สร้างขึ้นโดยการวิเคราะห์ เปรียบเทียบผลการสอนวิชาการอ่านจับใจความใจความภาษาอังกฤษในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๓ โดยการใช้สไลด์เทปเสียงกับการสอนปกติโดยใช้สื่อประกอบการสอนเฉพาะการสอนคำศัพท์ และโครงสร้าง ซึ่งเปิดโอกาสให้ผู้เรียนซักถามได้ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยจำนวน ๖๐ คน คัดเลือกจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๓ ของโรงเรียนวัดราชบพิธที่มีพื้นฐานความรู้ทางภาษาอังกฤษระดับเดียวกัน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ ๓๐ คน กลุ่มทดลองสอนโดยใช้สไลด์เทปเสียง กลุ่มควบคุมสอนโดยครูโรงเรียนวัดราชบพิธ ใช้การสอนตามปกติ มีการใช้สื่อประกอบการสอน เฉพาะการสอนคำศัพท์และโครงสร้างเท่านั้น เมื่อเรียนจบแล้วเปิดโอกาสให้ผู้เรียนซักถามได้ นำคะแนนทดสอบหลังเรียนมาวิเคราะห์โดยการหาค่าที (t-test) ผลการวิจัยปรากฏว่ากรสอนทั้ง ๒ วิธีให้ผลแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .๐๕ แสดงว่าการสอนโดยใช้สไลด์เทปเสียงให้ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าการสอนปกติโดยใช้สื่อประกอบการสอนเฉพาะการสอนคำศัพท์และโครงสร้าง
Other Abstract: The purposes were: 1. To construct a synchronized slide-tape for teaching English reading comprehension in Mathayom Suksa Three. 2. To determine the efficiency of the constructed synchronized slide-tape by comparing the achievement of teaching English reading comprehension in Mathayom Suksa Three by using the constructed synchronized slide-tape with the traditional method which used instructional media in teaching vocabulary and structure and let the students question afterwards. The population were sixty students with the same level of English knowledge selected from the Mathayom Suksa Three students of Wat Rajabopit School. The population were divided into two groups. Each group consisted of thirty students. The experimental group was taught by the constructed synchronized slide-tape and the control group was taught by the traditional method which used instructional media in teaching vocabulary and structure and let the students question afterwards. Compared the achievement of each group by using t-test. The result was that the achievements of the two teaching methods were statistically different at the .05 level. The experimental group taught by using the synchronized slide-tape had higher learning achievement than the control group taught by using the traditional method which used instructional media in teaching vocabulary and structure.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17385
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nuntawon_Hu_front.pdf290.54 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_ch1.pdf485.57 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_ch2.pdf519.59 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_ch3.pdf274.12 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_ch4.pdf253.01 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_ch5.pdf294.23 kBAdobe PDFView/Open
Nuntawon_Hu_back.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.