Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19667
Title: | กลยุทธ์การประชาสัมพันธ์บนเว็บไซต์ของโรงพยาบาลเอกชน |
Other Titles: | Public relations strategies on private hospital websites |
Authors: | ลลิตา พ่วงมหา |
Advisors: | สุวัฒนา วงษ์กะพันธ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Suwattana.V@chula.ac.th |
Subjects: | เว็บไซต์ โรงพยาบาลเอกชน -- การประชาสัมพันธ์ อินเตอร์เน็ตในการประชาสัมพันธ์ ภาพลักษณ์องค์การ |
Issue Date: | 2552 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยเรื่องกลยุทธ์การประชาสัมพันธ์บนเว็บไซต์ของโรงพยาบาลเอกชนเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพที่มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การประชาสัมพันธ์บนเว็บไซต์ของโรงพยาบาลเอกชน โดยทำการวิเคราะห์เนื้อหาบนเว็บไซต์ร่วมกับการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้รับผิดชอบด้านการจัดทำเว็บไซต์เพื่อการประชาสัมพันธ์ของโรงพยาบาลเอกชน 5 แห่ง ซึ่งได้รับการจัดอันดับเว็บไซต์แบบรายเดือนจากเว็บไซต์ Truehits.net ของสำนักบริการเทคโนโลยีสารสนเทศภาครัฐ (สบทร.) ว่าเป็นเว็บไซต์ที่มีจำนวนผู้เข้าเยี่ยมชมเว็บไซต์สูงสุดเป็น 5 อันดับแรกในหมวดสุขภาพ หมวดย่อยโรงพยาบาล นับตั้งแต่เดือนมกราคมถึงเดือนพฤษภาคม 2552 ผลการวิจัยพบว่า 1. เว็บไซต์ของโรงพยาบาลเอกชนปรากฏรูปแบบการประชาสัมพันธ์แบบหนึ่งต่อหนึ่ง แบบหนึ่งต่อกลุ่ม แบบกลุ่มต่อหนึ่ง และแบบกลุ่มต่อกลุ่ม อีกทั้งปรากฏเนื้อหาการประชาสัมพันธ์ที่เป็นข้อมูลเกี่ยวกับองค์กร รายละเอียดของบริการ ข่าวสารประชาสัมพันธ์ คำถามคำตอบ ข้อมูลการติดต่อ การปฏิสัมพันธ์ สาระความรู้ และการให้บริการรายบุคคล 2. โรงพยาบาลเอกชนใช้กลยุทธ์การนำเสนอข้อมูลเกี่ยวกับศักยภาพของบริการบนเว็บไซต์ การแสดงภาพลักษณ์ความเชี่ยวชาญขององค์กรบนเว็บไซต์ และการปรับเนื้อหาภายในเว็บไซต์ให้สอดคล้องกับความต้องการของกลุ่มเป้าหมายเพื่อส่งเสริมการตลาด ใช้กลยุทธ์การรวบรวมข้อมูลเชิงบวกไว้บนเว็บไซต์ให้มากที่สุดเพื่อสร้างภาพลักษณ์ และใช้กลยุทธ์การสร้างสิ่งอำนวยความสะดวกบนเว็บไซต์เพื่อสร้างและรักษาความสัมพันธ์อันดีกับกลุ่มเป้าหมาย 3. โรงพยาบาลเอกชนใช้กลยุทธ์การขอเชื่อมโยงกับเว็บไซต์อื่นโดยไม่เสียค่าใช้จ่าย การแฝงที่อยู่เว็บไซต์ไปกับสื่อแบบเดิม การนำเสนอข้อมูลที่ผู้เยี่ยมชมเว็บไซต์ต้องการอย่างครบถ้วน การสร้างคุณค่าเพิ่มให้กับข้อมูลบนเว็บไซต์ การให้ข้อมูลที่เป็นประโยชน์แก่ผู้เยี่ยมชมเว็บไซต์ การให้ความบันเทิงแก่ผู้เยี่ยมชมเว็บไซต์ การปรับเปลี่ยนข้อมูลบนเว็บไซต์ให้ทันต่อเหตุการณ์ การสร้างการสื่อสารแบบสองทางบนเว็บไซต์ และการสร้างระบบสมาชิกของเว็บไซต์เพื่อประชาสัมพันธ์เว็บไซต์ให้เป็นที่รู้จักอันนำไปสู่การเข้าใช้อย่างต่อเนื่อง |
Other Abstract: | Public Relations Strategies on Private Hospital Websites is a qualitative research. The main objective of this research is to study public relations strategies on private hospital websites. The data was collected by content analysis on selected websites along with in-depth interviews among website public relations managers. Data was collected from five private hospital websites based on their monthly rankings by Truehits.net, which is operated by Government Information Technology Services. The websites of these five private hospitals comprised the top 5 ranked sites in the hospital subcategory of the health category from January to May 2009. The research findings are as follows: 1.The forms of public relations employed on private hospital websites are one-to-one communication, one-to-many communication, many-to-one communication, and many-to-many communication. The public relations contents on private hospital websites are corporate data, services information, public relations news releases, frequently asked questions, contact information, interactive data, knowledge data, and individual services data 2. The website design strategies of private hospitals are related to the objectives of website use for public relations from three separate perspectives. First, from the perspective of marketing public relations, the strategies involve (a) presentation about potential services on the website, (b) presentation about the corporation’s expertise on the website, and (c) development of website content based on the needs of the target group. Second, from the perspective of building corporate image, the strategy of the websites is to collect maximum positive content. Third, from the perspective of building and retaining good relationships with the target group, the key strategy employed by the websites is to build convenience as an important website feature. 3. The website public relations strategies of private hospitals to attract visitors and generate repeat visits include (1) strategy of linking to other websites without payment, (2) strategy of publicizing the website address in traditional media, (3) strategy of offering complete content required by visitors on the website, (4) strategy of increasing value for content on the website, (5) strategy of providing useful content to visitors, (6) strategy of entertaining visitors, (7) strategy of maintaining up-to-date content on the website, (8) strategy of building two-way communication on the website, and (9) strategy of building a membership system on the website. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประชาสัมพันธ์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19667 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.52 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2009.52 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lalita_pu.pdf | 2.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.