Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21190
Title: | การนำเสนอเนื้อหาเกี่ยวกับวัตถุมงคล "จตุคามรามเทพ" ของหนังสือพิมพ์รายวันและความคิดเห็นของประชาชน |
Other Titles: | The coverage of "Jatukham Ramathep" amulets in daily newspapers and people's opinion |
Authors: | ภารดี ดวงนภา |
Advisors: | ดวงกมล ชาติประเสริฐ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Duangkamol.C@chula.ac.th |
Subjects: | จตุคามรามเทพ (เครื่องราง) -- ไทย เครื่องรางของขลัง หนังสือพิมพ์ |
Issue Date: | 2550 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการนำเสนอเนื้อหาเกี่ยวกับวัตถุมงคลจตุคามรามเทพของหนังสือพิมพ์รายวัน รวมทั้งศึกษาความคิดเห็นของประชาชนที่มีต่อวัตถุมงคลจตุคามรามเทพและการนำเสนอเนื้อหาดังกล่าวของสื่อมวลชน โดยแบ่งวิธีการศึกษาออกเป็น 2 วิธี ได้แก่ การวิเคราะห์เนื้อหาหนังสือพิมพ์รายวัน 4 ชื่อฉบับ ได้แก่ ไทยรัฐ เดลินิวส์ ข่าวสด และคมชัดลึก ระยะเวลา 6 เดือน ตั้งแต่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2550 เป็นหนังสือพิมพ์จำนวนทั้งหมด 724 ฉบับ และวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกบุคคล ได้แก่ นักข่าว บรรณาธิการหนังสือพิมพ์รายวัน นักวิชาการ นักนิยมพระเครื่อง และประชาชนทั่วไป จำนวนทั้งหมด 25 คน ผลการวิจัยพบว่า การนำเสนอข่าวจตุคามในแง่อิทธิฤทธิ์ปาฏิหาริย์มีผลต่อการขายพื้นที่โฆษณาของหนังสือพิมพ์รายวันที่เพิ่มขึ้น และหนังสือพิมพ์รายวันนำเสนอประเด็นข่าวจตุคามกระแสตก หลังจากอัตราการโฆษณาจตุคามในหนังสือพิมพ์เริ่มอิ่มตัว ส่วนเหตุผลที่ทำให้หนังสือพิมพ์รายวันนำเสนอข่าวจตุคาม เพราะจตุคามมีคุณค่าข่าวสูง เป็นเรื่องที่อยู่ในความสนใจของประชาชน และการมีหน้าพระเครื่องของหนังสือพิมพ์ โดยหนังสือพิมพ์รายวันทั้ง 4 ฉบับยอมรับว่าสื่อหนังสือพิมพ์มีส่วนทำให้เกิดกระแสจตุคามฟีเวอร์ และการนำเสนอเนื้อหาดังกล่าวของหนังสือพิมพ์มีเรื่องของผลประโยชน์เข้ามาเกี่ยวข้องในแง่ของค่าโฆษณาและยอดขาย ซึ่งทั้ง 4 ฉบับมองว่าเป็นเรื่องธรรมดาของการทำธุรกิจหนังสือพิมพ์ ด้านความคิดเห็นของประชาชน กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มองว่าวัตถุมงคลจตุคามรามเทพ เป็นพุทธพาณิชย์ เป็นกระแส/แฟชั่น ด้านการนำเสนอเนื้อหาดังกล่าวของสื่อมวลชน กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มองว่าสื่อนำเสนอเกินจริง สื่อได้รับผลประโยชน์จากการนำเสนอ และการนำเสนอของสื่อมีส่วนกระตุ้นให้คนสนใจแต่ไม่ได้ทำให้คนงมงาย เพราะการที่คนเราจะเชื่อถือสิ่งใดนั้นไม่ได้ขึ้นอยู่กับสื่อหนังสือพิมพ์เพียงอย่างเดียว แต่ขึ้นอยู่กับหลายปัจจัยประกอบกัน เช่น พื้นฐานของตัวผู้รับสาร ความเชื่อส่วนบุคคล และการรับสื่ออื่น |
Other Abstract: | The purpose of this research is to study the coverage of “Jatukham Ramathep” amulets in daily newspapers and people’s opinion by using the two following methods; 1) Content analysis of 4 daily newspapers: Thairath, Dailynews, Khaosod and Kom Chad Luek published during 1st January to 30th June 2007 which made 724 copies in total. 2) In-Depth Interviews with 25 people including reporters, editors, academics, Buddha amulet collectors and general people. The study found that publishing the content about the miracle of Jatukham increased the advertisements of the daily newspapers. The newspapers reported the depreciation of Jatukham after theirs selling advertisements were matured. The daily newspaper covered Jatukham because of news value and to fill the Buddhism section. Regarding to the popularity of Jatukham, the editors from the newspapers admitted the newspaper was one of the factors that influenced its increasing popularity. Moreover, the business interest and commercial factors pushed the newspaper to publish the content which was thought to be normal for the industry. Regarding people opinion, most respendents thought that Jatukham was commercial Buddhism and a trend or a fashion. Most sample thought that the newspapers exaggerated the fact and also got the benefits out of publishing the content. Moreover, the sample thought that newspapers were involved in urging people to become interested in this amulet but they did not make people credulous, because people’s belief depended on several variables such as their background, individual belief, and other media exposure. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21190 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1080 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2007.1080 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pharadee_Do.pdf | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.