Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28467
Title: สื่อที่มีอิทธิพลทางการเมืองต่อผู้ใช้แรงงานไทยในกลุ่มของพนักงานองค์การรัฐวิสาหกิจไทย
Other Titles: Media and its political Inflvence Over Thai : a Case Study of Public Enterprise Workers
Authors: ศราวุธ ยุทธานนท์
Advisors: วิทยา สุจริตธนารักษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสำรวจสภาพความรับรู้ความสนใจในข่าวสารการเมืองของพนักงานรัฐวิสาหกิจ และศึกษาถึงสื่อที่มีอิทธิพลต่อความรับรู้ความสนใจในข่าวสารการเมืองของพนักงานรัฐวิสาหกิจ ตลอดจนศึกษาถึงความเชื่อถือของพนักงานรัฐวิสาหกิจที่มีต่อสื่อประเภทต่างๆและหาความสัมพันธ์กับภูมิหลังของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้วย วิธีดำเนินการวิจัย มี 2 วิธีคือ 1. ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลจากพนักงานรัฐวิสาหกิจ 3 หน่วยงานคือ การไฟฟ้านครหลวง , การประปานครหลวง และองค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทย จำนวน 210 คน และ 2. ได้ใช้วิธีการสัมภาษณ์ พูดคุย เพื่อนำมาสนับสนุนแบบสอบถามให้เกิดความถูกต้องแม่นยำยิ่งขึ้น ผลของการวิจัยพบว่า พนักงานรัฐวิสาหกิจมีความรับรู้ความสนใจในข่าวสารที่มีความสัมพันธ์ใกล้ชิดกับคนมากกว่าข่าวสารที่ไม่ค่อยเกี่ยวข้องกับชีวิตของคน ซึ่งสื่อมวลชนโดยเฉพาะสื่อหนังสือพิมพ์เป็นสื่อที่ได้รับความนิยมสูงที่สุดในการเสนอข่าวสารข้อมูลประเภทต่างๆ ส่วนอิทธิพลของสื่อบุคคลโดยเฉพาะผู้นำแรงงานนั้น จะมีอิทธิพลต่อความคิดของพนักงานรัฐวิสาหกิจในระดับหนึ่งเท่านั้น เมื่อถึงระดับของการตัดสินใจในการเข้าร่วมการชุมชนเรียกร้องในการประท้วงต่างๆ อิทธิพลที่มีต่อการตัดสินใจของพนักงานรัฐวิสาหกิจมิได้อยู่ที่ผู้นำแรงงาน แต่พนักงานรัฐวิสาหกิจจะคำนึงถึงผลประโยชน์ของตนเป็นหลัก
Other Abstract: This research is of four objectives: (1) to find out about the knowledge and information of public enterprise workers on political issues, (2) to study the influence of media over the knowledge and information of public enterprise workers, (3) to study the reliance on media of these workers, and (4) to find out about the interaction of backgrounds of public enterprise workers with media, knowledge. This research is carried out in two stages. The first stage is sending out 210 questionnaires to public enterprise workers in 3 organizations: The Metropolitan Electricity Authority, the Metropolitan Water work Authority, the Telephone Organization of Thailand. At the second stage, in depth information is derived by interview public enterprise workers. The results show that public enterprise workers have lore knowledge and information on subjects necessary and close to in their life than subjects rarely heard or hardly connected with their life. Mass communication, especially newspaper, is the most popular media giving information for public enterprise workers. The labor's leaders have influence over the public enterprise worker's opinion in labor subject only while on level of deciding to take action such as staging strike, they will take into considerations their own interest
Description: วิทยานิพนธ์ (ร.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: รัฐศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การปกครอง
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28467
ISBN: 9745790532
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saravut_yu_front.pdf5.59 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch1.pdf11.55 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch2.pdf15.59 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch3.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch4.pdf29.4 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch5.pdf13.84 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch6.pdf12.41 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_ch7.pdf11.94 MBAdobe PDFView/Open
Saravut_yu_back.pdf12.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.