Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28740
Title: ความคาดหวัง ความพึงพอใจที่ได้รับจากสื่อมวลชน และความต้องการทางการเมืองของนักศึกษาวิทยาลัยครูพระนครศรีอยุธยา
Other Titles: Analysis of mass media expectation and gratifications in politicak need salience of Phra Nakhon Si Ayutthaya Teacher College Students
Authors: วันทนีย์ แสนภักดี
Advisors: พัชนี เชยจรรยา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้เพี่อศึกษาความแตกต่างและความสัมพันธ์ระหว่างความต้องการรับรู้ ทางการ เมืองจากสื่อมวลชน ความคาดหวัง พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ และความพึงพอใจของนักศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาวิทยาลัยครูพระนครศรีอยุธยา จำนวน 601 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ความแปรปรวน, ไคสแควร์, สหสัมพันธ์อย่างง่าย และการถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการวิเคราะห์สหสัมพันธ์ พบว่าตัวแปรต่อไปนี้ มีความสัมพันธ์กัน (1) เพศกับพฤติกรรมการเปิดรับสื่อในด้านความตั้งใจขณะปิดรับสื่อ (2) ความต้องการรับรู้ทางการเมืองกับความคาดหวัง (3) ความต้องการรับรู้ทางการ เมืองกับพฤติกรรมการเปิดรับสื่อ (4) ความต้องการรับรู้ทางการเมืองกับความพึงพอใจ (5) พฤติกรรมการ เปิดรับสื่อกับความพึงพอใจ และจากการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอนพบว่า ความคาดหวัง พฤติกรรมการเปิดรับสื่อและความต้องการรับรู้ทางการ เมือง มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจ
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the differences and relationships between needs for cognition in Politics, mass media expectation, mass media exposure and gratifications of Phra Nakhon Si Ayutthaya Teacher College Students. The sample were 601 Phra Nakhon si Ayutthaya Teacher College Students. Questionnaires were used to collect the data. Statistical procedure used for the analysis of the data were Percentage, t-test, ANOVA, Chi-square, Pearson Product Moment Correlation Coefficients and Stepwise Multiple Regression Analysis procedure. The research findings indicated significant relationships between the following pairs of variables: (l) sex and mass media exposure, (2) needs for cognition and expectation, (3) needs for cognition and mass media exposure,(4) needs for cognition and gratifications, (5) mass media exposure and gratifications. For multiple regression analysis, it revealed that expectation, mass media exposure in combination with needs for cognition were related to gratifications.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28740
ISBN: 9745774065
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanthanee_sa_front.pdf10.16 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_ch1.pdf6.16 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_ch2.pdf16.4 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_ch3.pdf11.24 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_ch4.pdf54.14 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_ch5.pdf17.98 MBAdobe PDFView/Open
Vanthanee_sa_back.pdf22.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.