Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29300
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุจริต เพียรชอบ
dc.contributor.authorภาสกร เกิดอ่อน
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-03-05T12:27:24Z
dc.date.available2013-03-05T12:27:24Z
dc.date.issued2531
dc.identifier.isbn9745689092
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29300
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูภาษาไทยเกี่ยวกับการเปิดวิชาเลือกภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 6 ด้านลักษณะเนื้อหาวิชา ด้านครูผู้สอน และด้านนักเรียน ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามไปยังครูภาษาไทยในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตการศึกษา 6 จำนวน 282 คน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าเฉลี่ย ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน แล้วนำเสนอในรูปตารางประกอบความเรียง ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ด้านลักษณะเนื้อหาวิชา ครูภาษาไทยเห็นว่าลักษณะเนื้อหาวิชาเป็นสาเหตุในการเปิดสอนวิชาเลือกภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลายมากทุกรายวิชา 2. ด้านครูผู้สอน ครูภาษาไทยเห็นว่าความรู้พื้นฐานของครูที่จะสอนในรายวิชานั้น ๆ และความถนัดและความสนใจของครูผู้สอนเป็นสาเหตุในการเปิดสอนวิชาเลือกภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลายมากทุกรายวิชา 3. ด้านนักเรียน ครูภาษาไทยเห็นว่าการเปิดตามแผนการเรียนที่นักเรียนเลือกเรียนเป็นสาเหตุในการเปิดสอนวิชาภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลายมากทุกรายวิชา
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study Thai language teachers’ opinions concerning Thai elective courses offered at the upper secondary education level, educational region six in the aspects of subject matter, teachers and students. The researcher sent questionnaires to 282 secondary school Thai language teachers in educational region six. The obtained data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and then presented in tables and descriptive forms. The results of the research were as follows: 1. In the aspect of subject matter, Thai language teachers agreed at the high level that subject matter was the cause of offering Thai elective courses at the upper secondary education level in every course. 2. In the aspect of teachers, Thai language teachers agreed at the high level that teachers’ fundamental knowledge and the teachers’ interest were the cause of offering Thai elective courses at the upper secondary education level in every course. 3. In the aspect of students, Thai language teachers agreed at the high level that offering courses according to students’ choice of their program of study was the cause of offering Thai elective courses at the upper secondary education level in every course.
dc.format.extent4938162 bytes
dc.format.extent3047904 bytes
dc.format.extent12660149 bytes
dc.format.extent2114529 bytes
dc.format.extent24668566 bytes
dc.format.extent6457205 bytes
dc.format.extent12786620 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleความคิดเห็นของครูภาษาไทยเกี่ยวกับการเปิดวิชาเลือกภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 6en
dc.title.alternativeThai language teachers' opinions concerning Thai elective courses offered at the upper secondary education level, educational region sixen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Passakon_ke_front.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_ch1.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_ch2.pdf12.36 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_ch3.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_ch4.pdf24.09 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_ch5.pdf6.31 MBAdobe PDFView/Open
Passakon_ke_back.pdf12.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.