Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32292
Title: | ระบบคอมพิวเตอร์เพื่อการจัดสรรรถบรรทุก แบบพลวัตรภายใต้สภาวะความไม่แน่นอน |
Other Titles: | Computerized system for stochastic dynamic truck allocation |
Authors: | ปิยาพร โชตินันทกุล |
Advisors: | สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | sompong.si@chula.ac.th |
Subjects: | การโปรแกรมพลศาสตร์ กระบวนการสโตแคสติค การจัดสรรทรัพยากร การบริหารงานโลจิสติกส์ Dynamic programming Stochastic processes Resource allocation Business logistics Shipment of goods Trucks |
Issue Date: | 2553 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้คือพัฒนาระบบคอมพิวเตอร์เพื่อการจัดสรรรถบรรทุกแบบพลวัตภายใต้สภาวะความไม่แน่นอนด้วยวิธีการอย่างง่าย ซึ่งกระบวนการวิจัยที่ศึกษาเริ่มถูกพัฒนาช่วงปลายทศวรรษที่ 80 และได้รับการพัฒนาอย่างต่อเนื่องตลอดช่วงทศวรรษที่ 90 โดยเป็นการพยายามเพิ่มประสิทธิภาพในการหาจำนวนรถที่เหมาะสมที่สุดในแต่ละศูนย์กระจายสินค้าภายใต้โครงข่ายที่มีปริมาณความต้องการไม่แน่นอน งานวิจัยนี้ได้ใช้กระบวนการดังกล่าวและทำการพัฒนาระบบโดยใช้ตารางจัดการมาวิเคราะห์ซึ่งสามารถใช้เป็นพื้นฐานสำหรับช่วยในการตัดสินใจในการกระจายรถบรรทุกในแต่ละวันที่ทราบจำนวนการขนส่ง รวมทั้งปริมาณรถสำรองเพื่อใช้ในการกระจายรถสำหรับวันถัดไป โดยชุดข้อมูลที่ใช้ในการดำเนินงานเป็นของผู้ประกอบการขนส่งภายในประเทศไทย ระบบการทำงานดังกล่าวเป็นระบบที่สามารถตรวจสอบผลและวิเคราะห์ผลได้จากแบบจำลองที่แสดงการตัดสินใจการกระจายรถบรรทุกโดยระบบนำไปสู่ผลการจัดสรรรถบรรทุกที่ได้มีประสิทธิภาพมากกว่าการปฏิบัติการจริงที่มองข้ามความไม่แน่นอนของปริมาณความต้องการของลูกค้า |
Other Abstract: | The objective of this research is to develop a computerized system for stochastic dynamic truck allocation applying a readily available methodology. The methodology, which was initially developed in the late 1980’s and was continuously improved during the 1990’s, attempted to optimize the positioning of available trucks in a multi-terminal truckload network under uncertain demand. This research employs this methodology and develops a corresponding spreadsheet system that can be used on a daily basis to assist truckload dispatchers in simultaneously deciding on a given day how to assign trucks to known loads and how to reposition trucks for the next day assignment. Given a data set supplied by a truckload company in Thailand, the system is validated and the analysis results generated by the model reveal that the decisions recommended by the system can lead to a more effective truck allocation than the typical real-world practice that totally ignores the randomness in customer demands. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32292 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.622 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2010.622 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
piyaporn_ch.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.