Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44171
Title: | ความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางกับการรับรู้คุณภาพตราสินค้า ทัศนคติ และความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค |
Other Titles: | Relationship between country-of-origin image and consumers’ perceived quality, attitude, and purchase intention of cosmetics products |
Authors: | เบญจรัตน์ โอฬารกิจวานิช |
Advisors: | นภวรรณ ตันติเวชกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | napawan.t@gmail.com |
Subjects: | เครื่องสำอาง -- การตลาด การสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์ พฤติกรรมผู้บริโภค Cosmetics -- Marketing Branding (Marketing) Consumer behavior |
Issue Date: | 2555 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางกับการรับรู้คุณภาพตราสินค้า (2) ความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางกับทัศนคติต่อสินค้าที่มาจากประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องสำอาง และ (3) ความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางกับความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางของผู้บริโภค ซึ่งได้ทำการศึกษากับ 3 ตราสินค้า คือ ตราสินค้า Estee Lauder, L’Oreal และ Shiseido โดยใช้การวิจัยเชิงสำรวจกับกลุ่มตัวเองที่มีอายุระหว่าง 15-55 ปี อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ที่เคยได้ยินหรือรู้จักเครื่องสำอางทั้ง 3 ตราสินค้าอยู่เท่านั้น ผลการวิจัย พบว่า (1) ภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการรับรู้คุณภาพตราสินค้า (2) ภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดของตราสินค้าเครื่องสำอางมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับทัศนคติต่อสินค้าที่มาจากประเทศแหล่งกำเนิดตราสินค้าเครื่องสำอาง และ (3) ภาพลักษณ์ประเทศแหล่งกำเนิดตราสินค้าเครื่องสำอางมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค โดยมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 |
Other Abstract: | The objectives of this research were to study: (1) The relationship between country-of-origin image and consumers’ perceived quality of cosmetics products (2) The relationship between country-of-origin image and attitude of cosmetics products, and (3) The relationship between country-of-origin image and purchase intention of cosmetics products. Three cosmetics brands were used: Estee Lauder, L’Oreal, and Shiseido. The methodology of this study was survey research, using questionnaires to collect data from 400 consumers aged between 15-55 years old and living in Bangkok. The results of the research revealed that (1) there was a positive correlation between country-of-origin image and consumers’ perceived quality of cosmetics products, (2) there was a positive correlation between country-of-origin image and attitude of cosmetics products, and (3) there was a positive correlation between country-of-origin image and purchase intention of cosmetics products at significant level of 0.01. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิเทศศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44171 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.48 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2012.48 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
benjarat_or.pdf | 1.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.