Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44198
Title: The formation of Korean popular culture and its popularity in Thailand
Other Titles: กระบวนการก่อรูปวัฒนธรรมร่วมสมัยของเกาหลี และกระแสความนิยมในประเทศไทย
Authors: Tanaporn Thoopputsar
Advisors: Pavika Srirattanaban
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: Pavika.S@Chula.ac.th
Subjects: Popular culture -- Korea
วัฒนธรรมสมัยนิยม -- เกาหลี
Issue Date: 2012
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: “Korean popular culture”, more recently, is perceived by many people around the world in the form of Korean cultural product which widely consumed among Asian people and it continues to expand to other continents such as, North America, Middle East, for instance. In this study, I will clarify the structure and the formation of Korean popular culture which encountered many processes in several circumstances since it relates to political, economic and social factors which will be included in this study. In Thailand, the popularity of Korean culture has played a significant role in Thai society in some certain degree, particularly, Korean popular culture. The rise of Korean popular culture as many people know as “Korean Wave” or Hallyu (coined by Chinese media) can be categorized in many categories such as films, dramas, Korean popular songs (K-POP) and the like. The export of Korean culture has been done successfully due to the support of the government and the ideologies that Korean people belong to, simply speaking, nationalism, cultural hybridity, for instance. In this study, I will demonstrate the background and the structure of how Korean popular culture is formed and also became one of the powerful cultures in the global stage, particularly in Asia. Moreover, this also affects to Thailand since Korean popular culture is welcomed by Thai people as obviously can be seen from the influx of Korean popular culture such as Korean electronic products, Korean food, Tourism and Korean entertainment industries, this resulted from the influence of cultural proximity. However, the rising trend of Korean popular culture might gradually fade away in the near future as former dominant culture, Western culture and Japanese popular culture, already passed. Because every culture has the cycle life in the period of time, beginning –rising – falling and finally gradually disappear and the new form of culture might replace the former one. It is the simply cycle of the cultural role in every society, including Korean popular culture.
Other Abstract: วัฒนธรรมเกาหลี ได้รับความนิยมจากผู้คนจำนวนมากทั่วโลก ในรูปแบบของสินค้าทางวัฒนธรรมที่ถูกบริโภคอย่างแพร่หลายในหมู่คนเอเชียและขยายต่อเนื่องไปยังอีกหลายประเทศ อาทิ อเมริกาเหนือ ตะวันออกกลาง ในการศึกษาครั้งนี้ จะแสดงให้เห็นโครงสร้างและการก่อรูปของวัฒนธรรมเกาหลีที่ได้ผ่านกระบวนการและขั้นตอนต่างๆ ซึ่งล้วนมีความสัมพันธ์และเกี่ยวข้องกับปัจจัยในเรื่องของการเมือง เศรษฐกิจ และสังคม ความนิยมของวัฒนธรรมเกาหลีมีบทบาทที่สำคัญในประเทศไทยมากเช่นกัน โดยเฉพาะ วัฒนธรรมร่วมสมัยของเกาหลี กระแสความนิยมวัฒนธรรมเกาหลี หรือที่รู้จักกันดีในชื่อ Korean Wave หรือ ฮันรยู (คำศัพท์ที่สื่อมวลชนประเทศจีนกล่าวถึงกระแสนิยมวัฒนธรรมร่วมสมัยของเกาหลี) สามารถจำแนกประเภทออกมาได้หลายหมวดหมู่ อาทิ ภาพยนตร์ ละคร เพลง (เคป๊อป) และสินค้าทางวัฒนธรรมรูปแบบอื่นๆ การส่งออกของวัฒนธรรมเกาหลีนั้นสำเร็จได้เพราะได้รับการสนับสนุนส่วนหนึ่งจากภาครัฐบาล และค่านิยมที่คนเกาหลีส่วนใหญ่ยึดถือ เช่น ความเป็นชาตินิยม การผสมผสานทางวัฒนธรรม ในการศึกษาครั้งนี้ จะแสดงให้เห็นถึงภูมิหลังและโครงสร้างของการก่อรูปทางวัฒนธรรมเกาหลี ซึ่งถูกพัฒนาและกลายเป็นหนึ่งในวัฒนธรรมที่มีอำนาจและบทบาทระดับโลก โดยเฉพาะในภูมิภาคเอเชีย นอกจากนี้กระแสวัฒนธรรมเกาหลียังมีบทบาทที่สำคัญในประเทศไทย เนื่องมาจากปัจจัยของความใกล้ชิดทางวัฒนธรรม ทำให้ไทยรับวัฒนธรรมเกาหลีในรูปแบบของสินค้าทางวัฒนธรรมเป็นจำนวนมาก ซึ่งเห็นได้ชัดเจนจาก สินค้าอิเล็กทรอนิกส์ของเกาหลี อาหารเกาหลี การท่องเที่ยว และอุตสาหกรรมบันเทิงของเกาหลี อย่างไรก็ตาม กระแสนิยมวัฒนธรรมเกาหลีอาจจางหายไปในอนาคต เช่นเดียวกับวัฒนธรรมอื่นๆที่เคยมีบทบาทในประเทศไทย เช่น วัฒนธรรมจากตะวันตกและวัฒนธรรมญี่ปุ่น (เจป๊อป) ที่เคยได้รับความนิยมในประเทศไทย เนื่องจากทุกๆวัฒนธรรมล้วนมีการคงอยู่แค่ช่วงเวลาใดเวลาหนึ่ง การเผยแพร่-เริ่มเป็นที่นิยม-และจางหายไปในท้ายที่สุด จากนั้นจะถูกแทนที่ด้วยวัฒนธรรมใหม่ๆ สิ่งเหล่านี้คือวัฏจักรทางบทบาทของวัฒนธรรมในทุกๆสังคม รวมถึงวัฒนธรรมเกาหลี
Description: Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2012
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Korean Studies (Inter-Disciplinary)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44198
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.195
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2012.195
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tanaporn_th.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.