Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/4471
Title: การพัฒนาวิธีการปรับเปลี่ยนช่วงระยะการส่งเพื่อการจัดการพลังงาน ในโครงข่ายแอดฮอกให้สอดคล้องกับการเคลื่อนที่สัมพัทธ์
Other Titles: Development of transmission range adjustment for power management in Ad hoc network according to their relative movement
Authors: ปกรณ์ กุลศิริมงคล
Advisors: ชัยเชษฐ์ สายวิจิตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: chaiyachet.S@chula.ac.th
Subjects: ระบบสื่อสารไร้สาย
ระบบสื่อสารเคลื่อนที่
ระบบสื่อสารข้อมูล
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: นำเสนอวิธีการปรับเปลี่ยนพลังงานในการส่งข้อมูล เพื่อลดการใช้พลังงานในโครงข่ายแอดฮอก และเพิ่มปริมาณของแพ็กเกตที่สามารถส่งได้โดยรวมของโครงข่ายให้มีค่ามากขึ้น ส่วนแรกที่นำเสนอในวิทยานิพนธ์ฉบับนี้คือ วิธีการปรับเปลี่ยนพลังงานในการส่งข้อมูลในโครงข่ายแอดฮอกแบบสถิตย์ ซึ่งโนดในโครงข่ายจะพยายามจัดรูปการเชื่อมต่อให้เป็นโครงข่ายต้นไม้ และปรับเปลี่ยนจำนวนข่ายเชื่อมโยงในโครงข่ายให้มีจำนวนเพิ่มขึ้น เพื่อให้โครงข่ายทนทานต่อการถูกแบ่งเป็นโครงข่ายย่อย นอกจากนี้จะได้เสนอการปรับเปลี่ยนพลังงานในการส่ง โดยการสร้างข่ายเชื่อมโยงบนพื้นฐานของพลังงานที่เหลือในแต่ละโนด ซึ่งเมื่อโนดในโครงข่ายต้นไม้มีพลังงานลดต่ำลง ก็จะเปลี่ยนข่ายเชื่อมโยงใหม่เพื่อลดการใช้พลังงานที่โนดนั้น ส่วนที่สองเป็นการปรับเปลี่ยนพลังงานในการส่งข้อมูล เมื่อโนดมีความสามารถในการเคลื่อนที่ โดยการเคลื่อนที่จะแบ่งเป็น 2 แบบ แบบแรกคือโนดเคลื่อนที่แบบรายคาบ ระเบียบวิธีนี้โนดจะพยายามหาค่าพลังงานในการส่งข้อมูลที่น้อยที่สุด ซึ่งทำให้โครงข่ายยังสามารถเชื่อมต่อถึงกันได้หมด ณ เวลาใดๆ แล้วนำค่าต่างๆ เหล่านี้มาปรับเปลี่ยนใช้งานในคาบถัดๆ ไปเพื่อลดเวลาของการคำนวณใหม่ การเคลื่อนที่แบบที่สองนั้นโนดจะเคลื่อนที่เป็นแบบสุ่ม ระเบียบวิธีนี้จะปรับเปลี่ยนพลังงานในการส่งข้อมูล ให้โครงข่ายมีการเชื่อมต่อแบบโครงข่ายต้นไม้ที่มีระยะทางระหว่างโนดต่ำ โดยจะมีการปรับเปลี่ยนข่ายเชื่อมโยงภายในและระหว่างโครงข่ายย่อย ระเบียบวิธีที่นำเสนอนี้สามารถที่จะช่วยลดพลังงานที่ใช้ ในการส่งข้อมูลลงได้อย่างชัดเจน
Other Abstract: In this thesis, transmission range adjusting algorithm is proposed in order to reduce total energy consumption and increase the throughput in Ad hoc network. The first part of thesis proposes transmission range adjustment in static ad hoc network of which nodes shall adjust their transmission range to create a minimum spanning tree connection and then increase network connectivity to achieve higher network reliability. Moreover, transmission range adjusting algorithm based on node's remaining energy is proposed to solve the bottleneck problem of a spanning tree network. A node which has low energy will remove its farthest link to decrease energy consumption. In the second part, a dynamic situation is considered nodes could have mobility. The movement of nodes can be categorized into two parts. The first is for a periodic movement. The proposed algorithm shall be used to calculate suitable transmission range which will be adjusted at various period accordingly. The second is for a random movement. For this proposed algorithm, There are two sub-algorithms to be applied to interconnection within subnetwork (intra-subnetwork) and between subnetwork (inter-subnetwork). Nodes in network try to adjust transmission range for minimum spanning tree connection. Those algorithms can subsequently save total energy consumption
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/4471
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2005.1529
ISBN: 9741738986
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2005.1529
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pakorn.pdf3.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.