Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51192
Title: การประเมินอัตราการเสื่อมสภาพโครงสร้างของสะพานคอนกรีตของกรมทางหลวงชนบท
Other Titles: Evaluation of deterioration rate of concrete bridge structure of department of rural road
Authors: ณัฐพงศ์ สุทธิยุทธ์
Advisors: ฉัตรพันธ์ จินตนาภักดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Chatpan.C@chula.ac.th,Chatpan.C@chula.ac.th
Subjects: สะพานคอนกรีต
คอนกรีต -- การเสื่อมสภาพ
Concrete bridges
Concrete -- Deterioration
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้ได้ศึกษาถึงสะพานภายใต้การดูแลของกรมทางหลวงชนบทซึ่งทางกรมทางหลวงชนบทได้มีการศึกษาและพัฒนาระบบบริหารการบำรุงสะพาน (Bridge Maintenance Management System : BMMS) เนื่องจากอัตราการเสื่อมสภาพมีผลกระทบต่อการพยากรณ์ความเสียหายที่เกิดขึ้นในอนาคตว่ามากน้อยเพียงใด จึงเป็นปัจจัยสำคัญต่อการตัดสินใจในการจัดลำดับความสำคัญในการซ่อมบำรุง โดยในงานวิจัยนี้ได้ทำการวิเคราะห์แนวโน้มอัตราการเสื่อมสภาพโครงสร้างของสะพานด้วยทฤษฎีของมาร์คอฟ และประเมินระดับความเสียหายของสะพานที่จะเกิดขึ้นในอนาคต เนื่องด้วยฐานข้อมูลไม่มีผลการตรวจสอบสะพานครั้งก่อนหน้านี้ จึงพิจารณาจากสภาพเริ่มต้นใช้งานของสะพานมาแทนผลการตรวจสอบสะพานครั้งก่อน และนำมาทำการวิเคราะห์กับผลตรวจสอบความเสียหายสะพานครั้งปัจจุบัน โดยนำข้อมูลความเสียหายที่ได้จากการตรวจสอบมาจัดเรียงลำดับข้อมูลตามอายุ ชิ้นส่วน และประเภทความเสียหาย เพื่อนำไปทำเป็นเปอร์เซ็นต์ตามระดับความเสียหายของปีนั้นๆ และนำเปอร์เซ็นต์ที่ได้ไปทำการวิเคราะห์หาอัตราการเสื่อมสภาพตามประเภทของความเสียหายและตามประเภทชิ้นส่วนของสะพาน เนื่องมาจากความเสียหายที่อาจเกิดขึ้นในอดีตนั้นมีการซ่อมบำรุง ทำให้ผลการตรวจสอบสะพานครั้งปัจจุบันนั้นไม่พบความเสียหายเกิดขึ้น ทำให้สะพานอยู่ในสภาพที่สมบูรณ์ ซึ่งทำให้ผลจากการศึกษาตามประเภทความเสียหายทุกประเภทพบว่ามีค่าอัตราการเสื่อมสภาพที่น้อยกว่าค่าอัตราการเสื่อมสภาพที่ JICA ได้เสนอมาเบื้องต้น
Other Abstract: This research investigates the bridges of Department of Rural Road. The Department of Rural Road studies and develops a system to maintain of the bridge (Bridge Maintenance Management System : BMMS). The deterioration rate does affect to forecast the damage in the future that much. It is a key factor in the decision to prioritize maintenance. This research has analyzed the trend of deterioration of bridge structure by Markov theory. And estimate the damage of the bridge will occur in the future. Because of data has not the bridge inspection previous. Therefore, considering the initial bridge replaces the bridge inspection previous and analyzes with the bridge inspection present. Using the inspection damage data sort by age, component, and type of damage which to analyze percent of damage level of the year. And the percentage will be analyzed to determine the rate of deterioration on the type of damage and the type of bridge components. Because of the damage in the past may be maintenance, so the bridge inspection present cannot inspect the damage in the present. And so the result of the research showed that all types of damage is less than the rate of deterioration from JICA has proposed preliminary.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51192
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1285
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.1285
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5570505021.pdf6.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.