Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52951
Title: ผลของการใช้กิจกรรมคัดสรรในการสอนภาษาไทยที่มีต่อพฤติกรรมการสนใจเรียน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Other Titles: Effects of using selected activities in teaching Thai language on attentive learning behaviors of prathom suksa six students
Authors: สุดารัตน์ คล่องการเขียน
Advisors: สุมน อมรวิวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาไทย -- กิจกรรมการเรียนการสอน
การศึกษาขั้นประถม
Thai language -- Activity programs in education
Education, Elementary
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้กิจกรรมคัดสรรในการสอนภาษาไทยที่มีต่อพฤติกรรมการสนใจเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนจำนวน 2 ห้องเรียน ห้องเรียนละ 30 คน มีนักเรียนที่มีพฤติกรรมไม่สนใจเรียนรวมอยู่ด้วยห้องละ 15 คน ซึ่งได้จากการเสนอชื่อของครูประจำชั้นและครูภาษาไทย แบ่งตัวอย่างประชากรเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมโดยวิธีจับฉลาก กลุ่มทดลองได้รับการสอนด้วยกิจกรรมคัดสรร กลุ่มควบคุมได้รับการสอนด้วยกิจกรรมปกติ แต่ละกลุ่มใช้เวลาสอน 39 คาบ (คาบละ 20 นาที) รวม 5 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการสอน 2 ชุดๆ ละ 12 แผน แบบสังเกตพฤติกรรมการสนใจเรียน 1 ชุด ผู้วิจัยมอบแบบสังเกตพฤติกรรมให้ผู้ช่วยวิจัย 2 คน สังเกตพฤติกรรมของตัวอย่างประชากรทั้ง 2 กลุ่ม นำคะแนนที่ได้จากแบบสังเกตมาหาค่าเฉลี่ยแล้วเปรียบเทียบคะแนนโดยทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่เรียนโดยใช้กิจกรรมคัดสรร มีพฤติกรรมการสนใจเรียนสูงกว่านักเรียนที่เรียนโดยใช้กิจกรรมปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลการวิจัยทำให้ได้รูปแบบการจัดกิจกรรมคัดสรร เพื่อสอนภาษาไทยแก่นักเรียนที่ไม่สนใจเรียน
Other Abstract: The purpose of this research was to study the effects of using selected activities in teaching Thai language on attentive learning behaviors of Prathom Suksa six students. The sample were students from two classes of 30 students in each class included 15 students who had less attentive learning behaviors and were proposed by the Thai language teacher and their classroom teachers. The sample were divided into 2 groups: the experimental group and the control group, by simple random sampling. The experimental group was taught by selected activities and the control group was taught by conventional activities. Each group was taught for 39 periods (20 minutes/periods) making the total of 5 weeks to study the result of the experiment. The research instruments were 2 sets of 12 lesson plans, and the observation form. Two researcher’s assistants were given the behavior-observation forms to observe learning behaviors of the sample in both group. The score from the observation form were analyzed by the means and comparison of scores by using t-test. The findings revealed that students who were taught by selected activities had significantly higher attentive learning behaviors than students who were taught by conventional activities at the level of .01. From this result, it can be used as the model for the teachers of Thai language to teach students who had no attentive learning behaviors.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52951
ISBN: 9745827835
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sudaratana_kl_front.pdf614.76 kBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_ch1.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_ch2.pdf7.32 MBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_ch3.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_ch4.pdf271.73 kBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_ch5.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Sudaratana_kl_back.pdf19.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.