Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56814
Title: ผลของการสอนโดยการผสมผสานเนื้อหาในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต กับเนื้อหาในกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: Effects of teaching by combining the content in life experiences area and work oriented experiences area on learning achievement of prathom suksa four students
Authors: สมใจ ลิขิตปรีดา
Advisors: วรรณี ศิริโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Life experiences area -- Study and teaching (Elementary)
Work oriented experiences area -- Study and teaching (Elementary)
Academic achievement
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนโดยการผสมผสานเนื้อหาในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตกับเนื้อหาในกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ตัวอย่างประชากรคือนักเรียนโรงเรียนสาธิตจุฬาฯ (ฝ่ายประถม) จำนวน 84 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 42 คน กลุ่มควบคุม 42 คน เครื่องมือที่ใช้คือ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตและแบบประเมินทักษะการทำงานกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนกลุ่มทดลองที่เรียนโดยการสอนผสมผสานเนื้อหาในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตกับเนื้อหาในกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการชีวิตสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่เรียนโดยการสอนปกติอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 2) นักเรียนกลุ่มทดลองที่เรียนโดยการสอนผสมผสานเนื้อหาในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตกับกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพไม่สูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study the effects of teaching by combining the content in Life Experiences Area and Work Oriented Experiences Area on learning achievement of Prathom Suksa four students. The samples were 84 students from Chulalongkorn University Demonstration School (Elementary Division) which were divided into 42 students in the experimental group and 42 students in the control group. The research instruments were the Life Experiences Area Achievement Test and the Skills Evaluated Form of the Work Oriented Experiences Area. The results were as follow : 1) Students in the experimental group which were taught by combining the content in Life Experiences Area and Work Oriented Experiences Area had higher learning achievement in Life Experiences Area than students in the control group which were taught by the regular method at the .05 level of significance. 2) There were no significant different means of learning achievement at the .05 level in Work Oriented Experiences Area between students in the experimental group which were taught by combining the content in Life Experiences Area and Work Oriented Experiences Area, and students in the control group.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56814
ISBN: 9745827606
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somjai_li_front.pdf626.2 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_ch1.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_ch2.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_ch3.pdf846.34 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_ch4.pdf452.16 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_ch5.pdf591.7 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_li_back.pdf7.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.