Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56936
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเกียรติวรรณ อมาตยกุล-
dc.contributor.authorกุลชาต เหล่าอารักษ์พิบูล-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2018-02-06T02:53:14Z-
dc.date.available2018-02-06T02:53:14Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56936-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนที่มีต่อการใช้ภาษาไทยในชีวิตประจำวันของบุคคลปัญญาอ่อนในสถาบันราชานุกูล และเปรียบเทียบผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนที่มีต่อการใช้ภาษาไทยในชีวิตประจำวันของบุคคลปัญญาอ่อนในสถาบันราชานุกูล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ บุคคลปัญญาอ่อนระดับพอเรียนได้ ซึ่งเข้ารับการฝึกที่สถาบันราชานุกูล จำนวน 9 คน อายุระหว่าง 10-14 ปี ซึ่งเข้ารับการเตรียมความพร้อมก่อนการทำงานที่สถาบันราชานุกูล เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน 2) แบบทดสอบก่อนเรียน และ 3) แบบทดสอบหลังเรียน กระบวนการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบดรงเรียนตามทฤษฎีแอนดราโกจี 5 ขั้นตอน คือ 1) การสร้างบรรยากาศ 2) การส่งเสริมความคิด 3) การส่งเสริมประสบการณ์ 4) การลงมือปฏิบัติจริง และ 5) การประเมินผลโดยพัฒนาบทเรียนในรูปแบบบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เนื้อหากิจกรรมประกอบด้วย คำที่ใช้ในชีวิตประจำวันและสัญลักษณ์ที่ใช้ในชีวิตประจำวัน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (X) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติทดสอบวิลคอกชันจับคู่เครื่องหมายตำแหน่ง (The Wilcoxon Matched Pairs Signed-Ranks Test) ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้ 1. ผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนที่มีต่อการใช้ภาษาไทยในชีวิตประจำวันของบุคคลปัญญาอ่อนในสถาบันราชานุกูล พบว่า ผู้เข้าร่วมกิจกรรมทุกคนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้น 2. ผลการเปรียบเทียบการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนที่มีต่อการใช้ภาษาไทยในชีวิตประจำวันของบุคคลปัญญาอ่อนในสถาบันราชานุกูล พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทั้งก่อนและหลังการทดลองมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05en_US
dc.description.abstractalternativeThe study examined effects of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute, and compare result of effects of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute. The purposes were to 1) study effects of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute and 2) compare the results of nonformal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute. The samples were 9 educable mentally retarded students in Rajanukul Institute during the work preparation period at Rajanukul Institute. The research instruments comprised of the developed Computer Aided Instruction: CAI Program, Pre-test, and Post-test. The developed non-formal education activities processes included 1) creating learning atmosphere, 2) promoting and supporting thinking skills, 3) promoting and supporting learning experience, 4) implementation and 5) evaluation. The data were analyzed by using Mean ( X ), Standard Deviation (S.D.), and The Wilcoxon Matched Pairs Signed-Ranks Test statistic. The results were as follow: 1. The effects of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute showed that the learning achievement of the participants after the experiment were higher than before the experiment at the .05 level of significantly differences. 2. Results of the comparison of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally Retarded youths in Rajanukul Institute showed that there was significant difference between the learning achievement scores of the pre and post tests at the significant level of .05.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2009.646-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectการศึกษานอกระบบโรงเรียนen_US
dc.subjectเด็กปัญญาอ่อน -- การศึกษาen_US
dc.subjectภาษาไทย -- การศึกษาและการสอนen_US
dc.subjectภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน -- โปรแกรมกิจกรรมen_US
dc.subjectNon-formal educationen_US
dc.subjectChildren with mental disabilities -- Educationen_US
dc.subjectThai language -- Study and teachingen_US
dc.subjectThai language -- Study and teaching -- Activity programsen_US
dc.titleผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนที่มีต่อการใช้ภาษาไทยในชีวิตประจำวันของบุคคลปัญญาอ่อนในสถาบันราชานุกูลen_US
dc.title.alternativeEffects of non-formal education activities toward the usage of Thai language in daily life of educable mentally retarded youths in rajanukul instituteen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineการศึกษานอกระบบโรงเรียนen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2009.646-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kunlachart_la_front.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_ch1.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_ch2.pdf6.16 MBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_ch3.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_ch4.pdf551.1 kBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_ch5.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
kunlachart_la_back.pdf19.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.