Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66784
Title: การพัฒนาโปรแกรมวิเคราะห์แรงภายในดาดอุโมงค์หน้าตัดวงกลม
Other Titles: Development of computer programme for analysis of internal forces in cirular tunnel lining
Authors: วรินธิ์ เจียมจุฬาลักษณ์
Advisors: สุพจน์ เตชวรสินสกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Subjects: อุโมงค์ -- การออกแบบและการสร้าง
วิศวกรรมโครงสร้าง -- โปรแกรมคอมพิวเตอร์
ความทนทาน (วิศวกรรมศาสตร์)
Tunnels -- Design and construction
Structural engineering -- Computer programs
Tolerance (Engineering)
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การออกแบบดาดอุโมงค์เป็นส่วนที่สำคัญกับงานอุโมงค์ เนื่องจากดาดอุโมงค์ที่ถูกออกแบบต้องสามารถ รับแรงที่กระทำต่างๆ ได้ทันทีที่มีการติดตั้งดาดอุโมงค์เสร็จสิ้นลง ส่วนของการพิจารณาแรงที่เกิดขึ้นภายในดาดอุโมงค์จึงต้องถูกต้อง และสามารถตรวจสอบค่าแรงที่เกิดขึ้น ได้อย่างง่ายและรวดเร็ว วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อการพัฒนาโปรแกรมซอร์ฟแวร์เพื่อใช้เป็นเครื่องมือสำหรับวิศวกรในการวิเคราะห์แรงภายในดาดอุโมงค์ โดยเลือกใช้ทฤษฎี Empirical ในการวิเคราะห์ และใช้สมการของ Einstein, JSCE และ Wood ในการคำนวณค่าแรงภายในที่เกิดขึ้นกับดาดอุโมงค์ จากการพัฒนาโปรแกรมที่เป็นเครื่องมือในการออกแบบครั้งนี้ได้ใช้ภาษาวิชวลเบสิกในการเขียน เนื่องจากเป็นภาษาที่ง่ายต่อการพัฒนาและสร้างส่วนของการติดต่อกับผู้ใช้งานให้เข้าใจได้ง่าย ผู้ออกแบบสามารถเปรียบเทียบผลการคำนวณที่ได้จากโปรแกรม เพื่อเลือกใช้ผลการคำนวณที่มีความเหมาะสม ในการออกแบบชิ้นส่วนของดาดอุโมงค์ โดยโปรแกรมนี้สามารถใช้กับการวิเคราะห์อุโมงค์หน้าตัดวงกลม
Other Abstract: Designs of tunnel liner to support external earth pressures are the most important part in tunneling engineering. The accuracy and reliability of methods used must be calibrated. The understanding of the assumptions adopted in each method is necessary. The thesis aims to provide a simple tool for engineer to analyse intenal forces inducing in tunnel liner due to a few important earth loads. Assumptions and simplifications adapted in the selected equations are given in order to make awareness to engineer. There were three general empirical equations; namely, Method proposed by Einstein, JSCE and Wood. A software tool was developed using Visual Basic with user friendly pro-and post processing dialogues. User can compare results obtained from each simplification and decide to use the most proper results for design of segment section. The software can be used to analyse the circular cross section liner.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66784
ISBN: 9745323551
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Varin_je_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ1.02 MBAdobe PDFView/Open
Varin_je_ch1_p.pdfบทที่ 1695.02 kBAdobe PDFView/Open
Varin_je_ch2_p.pdfบทที่ 21.45 MBAdobe PDFView/Open
Varin_je_ch3_p.pdfบทที่ 3953.26 kBAdobe PDFView/Open
Varin_je_ch4_p.pdfบทที่ 42.44 MBAdobe PDFView/Open
Varin_je_ch5_p.pdfบทที่ 5662.72 kBAdobe PDFView/Open
Varin_je_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก3.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.