Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7305
Title: | การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาส่งเสริมคุณภาพชีวิต ด้วยวิธีสอนตามแนวปรัชญามนุษยนิยมของ นักศึกษานอกโรงเรียนสายสามัญประเภทชั้นเรียน ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น จังหวัดสุพรรณบุรี |
Other Titles: | A study of learning achievement in the subject of the quality of life promotion using the teaching method based on humanistic philosophy of the classroom type non-formal education students at the lower secondary education level in Changwat Suphanburi |
Authors: | ชูชีพ เปล่งอารมณ์ |
Advisors: | เกียรติวรรณ อมาตยกุล ทวีวัฒน์ ปิตยานนท์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล Taweewat.p@chula.ac.th |
Subjects: | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การศึกษานอกระบบโรงเรียน การสอน การศึกษาผู้ใหญ่ จิตวิทยาการศึกษา มานุษยวิทยาการศึกษา ปรัชญา -- การศึกษา |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาและเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนการทดลอง และหลังการทดลองของนักศึกษานอกโรงเรียนสายสามัญ ประเภทชั้นเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นที่เรียนด้วยวิธีสอนตามปกติ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษานอกโรงเรียนสายสามัญประเภทชั้นเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2538 ของโรงเรียนผู้ใหญ่สุพรรณภูมิ จังหวัดสุพรรณบุรี จำนวน 60 คน ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Samping) แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 30 คน ซึ่งสอนด้วยวิธีสอนตามแนวปรัชญามนุษยนิยม และกลุ่มควบคุม 30 คน ดำเนินการสอนตามวิธีสอนปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย (X) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และ t-test ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาส่งเสริมคุณภาพชีวิตของนักศึกษานอกโรงเรียนสายสามัญ ประเภทชั้นเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ที่สอนด้วยวิธีสอนตามแนวปรัชญามนุษยนิยม หลังการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาส่งเสริมคุณภาพชีวิตที่เรียนด้วยวิธีการสอนตามแนวปรัชญามนุษยนิยมสูงกว่าวิธีสอนตามปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this study was to compare the pre-treatment and the post-treatment learning achievement of lower secondary school non-formal education students taught by a humanistic approach method and by a traditional method. The subjects consisted of 60 students, randomly drawn from lower secondary school non-formal education students enrolled in non-formal education classes in Suphanburi during the 2nd semester of the academic year 1995. These subjects were divided into 2 groups: a treatment group and a control group, each with 30 students. The treatment group was taught using a humanistic approach; the control group, using a traditional approach. The instrument used in collecting the data was an achievement test. The mean (X), the standard deviation (S.D.) and the t-test statistics were employed in the analysis of the data. The findings revealed that, the subjects' post-treatment achievements in the quality-of-life-promotion subject was significantly higher than the subjects' pretreatment achievement atthe level of .05 and, the treatment group achievement in the quality-of-life-promotion subject taught by a humanistic approach was significantly higher than the control groups achievement by a traditional method at the level of .05. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษานอกระบบโรงเรียน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7305 |
ISBN: | 9746351486 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chucheep_Pl_front.pdf | 755.92 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_ch1.pdf | 800.08 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_ch2.pdf | 984.35 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_ch3.pdf | 770.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_ch4.pdf | 712.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_ch5.pdf | 752.06 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chucheep_Pl_back.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.