Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83079
Title: Functional split in 5G cloud radio access network using particle swarm optimization
Other Titles: การแบ่งฟังก์ชันในโครงข่ายการเข้าถึงวิทยุแบบคลาวด์ 5G โดยใช้การหาค่าเหมาะกลุ่มอนุภาค
Authors: Wai Phyo
Advisors: Lunchakorn Wuttisittikulkij
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Issue Date: 2022
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The Cloud Radio Access Network (C-RAN) is an innovative approach that has the potential to significantly reduce the expenses of setting up and operating wireless networks. C-RAN's placement of RAN functions, which strives to reduce bandwidth utilization and computation costs, is a critical component. In this study, our main goal is to reduce the costs associated with functionally placing the RAN while accounting for the computational expense and the front-haul bandwidth usage among various users. To achieve this, we propose to apply Particle Swarm Optimization (PSO) to achieve effective allocation of computational resources and the front-haul bandwidth, ensuring an efficient and cost-effective C-RAN design. Experimental results on different traffic have shown that the proposed PSO can provide cost-effectiveness design of the C-RAN as compared to the optimal solution from the integer linear programing approach.
Other Abstract: โครงข่ายเข้าถึงวิทยุคลาวด์ (ซี-แรน) เป็นแนวทางใหม่ที่มีศักยภาพในการลดค่าใช้จ่ายในการติดตั้งและใช้งานเครือข่ายไร้สายได้อย่างมาก การจัดวางฟังก์ชันแรนของซี-แรนเป็นองค์ประกอบที่สำคัญในการลดปริมาณการใช้แบนด์วิดท์และต้นทุนการคำนวณ ในการศึกษานี้มีเป้าหมายหลักคือการลดต้นทุนที่เกี่ยวข้องกับการวางแรนตามหน้าที่ในขณะที่คำนึงถึงค่าใช้จ่ายในการคำนวณและปริมาณการใช้แบนด์วิดท์ของฟรอนต์ฮอลของผู้ใช้ต่างๆ เพื่อให้บรรลุเป้าหมายนี้ เราเสนอให้ใช้การหาค่าเหมาะกลุ่มอนุภาค (พีเอสโอ) เพื่อให้การจัดสรรทรัพยากรการคำนวณและแบนด์วิดท์ของฟรอนต์ฮอลมีประสิทธิภาพ เพื่อให้มั่นใจว่าจะได้การออกแบบซี-แรนที่มีประสิทธิภาพและคุ้มค่า ผลการทดลองภายใต้ทราฟฟิกที่แตกต่างกันแสดงให้เห็นว่าพีเอสโอที่เสนอสามารถให้การออกแบบซี-แรนที่ใช้ต้นทุนคุ้มค่าเมื่อเทียบกับผลเฉลยเหมาะสุดที่ได้จากวิธีโปรแกรมเชิงเส้นจำนวนเต็ม
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2022
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Electrical Engineering
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83079
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.136
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2022.136
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6272083321.pdf3.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.