Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83079
Title: | Functional split in 5G cloud radio access network using particle swarm optimization |
Other Titles: | การแบ่งฟังก์ชันในโครงข่ายการเข้าถึงวิทยุแบบคลาวด์ 5G โดยใช้การหาค่าเหมาะกลุ่มอนุภาค |
Authors: | Wai Phyo |
Advisors: | Lunchakorn Wuttisittikulkij |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | The Cloud Radio Access Network (C-RAN) is an innovative approach that has the potential to significantly reduce the expenses of setting up and operating wireless networks. C-RAN's placement of RAN functions, which strives to reduce bandwidth utilization and computation costs, is a critical component. In this study, our main goal is to reduce the costs associated with functionally placing the RAN while accounting for the computational expense and the front-haul bandwidth usage among various users. To achieve this, we propose to apply Particle Swarm Optimization (PSO) to achieve effective allocation of computational resources and the front-haul bandwidth, ensuring an efficient and cost-effective C-RAN design. Experimental results on different traffic have shown that the proposed PSO can provide cost-effectiveness design of the C-RAN as compared to the optimal solution from the integer linear programing approach. |
Other Abstract: | โครงข่ายเข้าถึงวิทยุคลาวด์ (ซี-แรน) เป็นแนวทางใหม่ที่มีศักยภาพในการลดค่าใช้จ่ายในการติดตั้งและใช้งานเครือข่ายไร้สายได้อย่างมาก การจัดวางฟังก์ชันแรนของซี-แรนเป็นองค์ประกอบที่สำคัญในการลดปริมาณการใช้แบนด์วิดท์และต้นทุนการคำนวณ ในการศึกษานี้มีเป้าหมายหลักคือการลดต้นทุนที่เกี่ยวข้องกับการวางแรนตามหน้าที่ในขณะที่คำนึงถึงค่าใช้จ่ายในการคำนวณและปริมาณการใช้แบนด์วิดท์ของฟรอนต์ฮอลของผู้ใช้ต่างๆ เพื่อให้บรรลุเป้าหมายนี้ เราเสนอให้ใช้การหาค่าเหมาะกลุ่มอนุภาค (พีเอสโอ) เพื่อให้การจัดสรรทรัพยากรการคำนวณและแบนด์วิดท์ของฟรอนต์ฮอลมีประสิทธิภาพ เพื่อให้มั่นใจว่าจะได้การออกแบบซี-แรนที่มีประสิทธิภาพและคุ้มค่า ผลการทดลองภายใต้ทราฟฟิกที่แตกต่างกันแสดงให้เห็นว่าพีเอสโอที่เสนอสามารถให้การออกแบบซี-แรนที่ใช้ต้นทุนคุ้มค่าเมื่อเทียบกับผลเฉลยเหมาะสุดที่ได้จากวิธีโปรแกรมเชิงเส้นจำนวนเต็ม |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2022 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Electrical Engineering |
URI: | https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83079 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.136 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2022.136 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6272083321.pdf | 3.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.