DSpace Repository

Effects of English reading instruction based on the reader response approach on critical reading ability and critical thinking ability of upper secondary school students

Show simple item record

dc.contributor.advisor Jutarat Vibulphol
dc.contributor.author Arnuphab Ueai-Chimplee
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2014-05-01T01:33:51Z
dc.date.available 2014-05-01T01:33:51Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42279
dc.description Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2007 en_US
dc.description.abstract The reader response approach was widely used in the field of literature teaching to enhance reading ability and critical thinking ability of learners in many countries. In Thailand, however, the reader response approach was not widely used in English reading instruction. The researcher, therefore, conducted the present study by designing ten reading lesson plans based on the reader response approach. The purpose of the present study was to examine the effects of the reading instruction based on the reader response approach on critical reading ability and critical thinking ability of upper secondary school students. The participants were twenty-one twelfth grade students from Chulalongkorn University Demonstration School. The research instruments consisted of critical thinking tests, critical English reading tests and student response worksheets. The data from critical thinking tests and critical reading tests were analyzed using t-test. In addition, the student response worksheets were analyzed using content analysis. The findings revealed that the reading instruction based on the reader response approach enhanced students’ critical thinking ability and critical reading ability, the mean scores of critical thinking tests and critical reading tests from the posttests were higher than the mean scores from the pretests at the significant level .05. In addition, the data analysis from student response worksheets indicated that the participants’ critical thinking ability was developed. en_US
dc.description.abstractalternative ทฤษฏีการตอบสนองของผู้อ่านถูกใช้อย่างแพร่หลายในการสอนการอ่านวรรณคดี เพื่อส่งเสริมความสามารถในการอ่านและการคิดอย่างมีวิจารณญาณของผู้เรียนในหลายประเทศ แต่ในประเทศไทย การนำทฤษฎีการตอบสนองของผู้อ่านไปประยุกต์ใช้ในการสอนอ่านภาษาอังกฤษยังไม่แพร่หลาย ดังนั้นผู้วิจัยจึงได้ออกแบบการวิจัยครั้งนี้โดยออกแบบแผนการสอนการอ่านภาษาอังกฤษตามแนวคิดการตอบสนองของผู้อ่านโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนอ่านภาษาอังกฤษตามแนวคิดการตอบสนองของผู้อ่านที่มีต่อความสามารถในการอ่านและการคิดอย่างมีวิจารณญาณญาณของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนมัธยมศึกษาปีที่หก โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 21 คน เครื่องมือที่ใช้เก็บข้อมูลในงานวิจัยนี้ ได้แก่ แบบสอบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณ แบบสอบวัดการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ และแบบบันทึกการตอบสนองต่อบทอ่านของนักเรียน วิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสอบโดยใช้สถิติค่าที และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหาจากแบบบันทึกการตอบสนองต่อบทอ่านของผู้เรียน ผลการวิจัยสรุปได้ว่า การสอนการอ่านตามแนวคิดการตอบสนองของผู้อ่านทำให้ความสามารถในการคิดและการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนสูงขึ้น โดยวัดจากคะแนนเฉลี่ยจากแบบสอบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณและแบบสอบวัดการอ่านอย่างมีวิจารณญาณหลังการทดลองสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ ผลการวิเคราะห์เนื้อหาแบบบันทึกความคิดเห็นสรุปได้ว่านักเรียนมีพัฒนาการทางด้านการคิดอย่างมีวิจารณญาณเพิ่มขึ้นหลังการทดลอง en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1804
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject English language -- Reading en_US
dc.subject Critical thinking en_US
dc.subject English language -- Study and teaching en_US
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การอ่าน en_US
dc.subject ความคิดอย่างมีวิจารณญาณ en_US
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน en_US
dc.title Effects of English reading instruction based on the reader response approach on critical reading ability and critical thinking ability of upper secondary school students en_US
dc.title.alternative ผลของการสอนอ่านภาษาอังกฤษตามแนวคิดการตอบสนองของผู้อ่านที่มีต่อความสามารถในการอ่าน และการคิดอย่างมีวิจารญาณของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Education en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Teaching English as a Foreign Language en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Jutarat.V@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2007.1804


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record