DSpace Repository

A design of virtual classroom environment for project-based learning in higher education

Show simple item record

dc.contributor.advisor Chawalert Lertchalolarn
dc.contributor.advisor Kulthida Tuamsuk
dc.contributor.author Kanyarat Dadphan
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2017-10-07T15:01:40Z
dc.date.available 2017-10-07T15:01:40Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53443
dc.description Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2007 en_US
dc.description.abstract The main purposes of this study were to analyze factors that influenced virtual classroom environment design for project-based learning in higher education and to design a virtual classroom environment for project-based learning in higher education. The research methodologies comprised of three steps. The first step was to identify the factors that influence virtual classroom environment design for project-based learning in higher education by analyzing and synthesizing relevant literature and survey the expert's opinion. The second step was to design a virtual classroom environment for project-based learning and to study the factors that influence virtual classroom environment design for project-based learning in higher education; The third step led to a model of virtual classroom environment design. The instruments consisted of online questionnaires for expert opinion, questionnaires about the factors affecting the design of virtual classroom environments for project-based learning, a team learning skills test, and pre-tests and post-tests of information literacy. The subjects in this study were 349 students registered to course, the Information Literacy, Khon Kaen University, second semester of academic year 2007. They were chosen by simple random sampling. The data was analyzed using percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, factor analysis, and multiple regression. The research results revealed that: 1. The learning achievement factors affecting the design of virtual classroom environments for project-based learning in higher education fall into four categories: pedagogy and instructional design factors, environment and community of learner factors and group dynamic and peer impact factors, and group sizes factors. 2. Group dynamic and peer impact factors and group size were significantly positive correlated with learning achievement at the .05 significance level and only group dynamic and peer impact factors were significantly positive correlated with team learning skills at the .05 significance level. 3. The medium size was higher post-test score than small group size and large group size. en_US
dc.description.abstractalternative การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงานในระดับอุดมศึกษา และเพื่อออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงาน โดยมีขั้นตอนการดำเนินการวิจัย 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนแรก การระบุปัจจัยที่ส่งผลต่อการออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงาน โดยการวิเคราะห์และสังเคราะห์เอกสารที่เกี่ยวข้องและสอบถามความคิดเห็นจากผู้เชี่ยวชาญ ขั้นตอนที่ 2 การออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือน สำหรับการเรียนแบบโครงงาน จากนั้นศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยที่ส่งผลต่อการออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงาน และขั้นตอนสุดท้าย คือการนำเสนอรูปแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงาน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งผลต่อการออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงาน แบบสอบถามความคิดเห็นของนักศึกษา แบบวัดคุณลักษณะการเรียนรู้เป็นทีม และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือนักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนวิชาการรู้สารสนเทศ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น ภาคการศึกษาปลาย ปีการศึกษา 2550 จำนวน 349 คน วิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นของกลุ่มตัวอย่าง และลักษณะความสัมพันธ์ของตัวแปร โดยใช้การวิเคราะห์ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวน การวิเคราะห์ปัจจัย และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1. ปัจจัยที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่เรียนแบบโครงงานในห้องเรียนเสมือน มี 4 ปัจจัยหลัก ได้แก่ ปัจจัยด้านการเรียนการสอนและการออกแบบการเรียนการสอน ปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อมและชุมชนของผู้เรียน ปัจจัยด้านพลวัตของกลุ่มและปฏิสัมพันธ์ของเพื่อนสมาชิกในกลุ่ม และปัจจัยด้านขนาดของกลุ่ม 2. ปัจจัยด้านพลวัตของกลุ่มและปฏิสัมพันธ์ของเพื่อนสมาชิกในกลุ่ม และขนาดของกลุ่ม มีความสัมพันธ์ต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีเพียงปัจจัยด้านพลวัตของกลุ่มเท่านั้นที่มีความสัมพันธ์ต่อทักษะการเรียนรู้เป็นทีมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. จำนวนสมาชิกในกลุ่มขนาดกลางมีค่าเฉลี่ยผลการสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนในห้องเรียนเสมือน สูงกว่ากลุ่มขนาดเล็ก และกลุ่มขนาดใหญ่ en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.2004
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject การสอนแบบโครงงาน en_US
dc.subject การศึกษาทางไกล en_US
dc.subject สภาพแวดล้อมห้องเรียน en_US
dc.subject การศึกษาขั้นอุดมศึกษา en_US
dc.subject Project method in teaching en_US
dc.subject Distance education en_US
dc.subject Classroom environment en_US
dc.subject Education, Higher en_US
dc.title A design of virtual classroom environment for project-based learning in higher education en_US
dc.title.alternative การออกแบบสภาพแวดล้อมในห้องเรียนเสมือนสำหรับการเรียนแบบโครงงานในระดับอุดมศึกษา en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Doctor of Philosophy en_US
dc.degree.level Doctoral Degree en_US
dc.degree.discipline Educational Communications and Technology en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Chawalert.L@Chula.ac.th
dc.email.advisor No information provided
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2007.2004


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record