DSpace Repository

Guidelines for the leadership development of primary school principals under the jurisdiction of Phnom Penh Municipal Department of Education, Youth and Sport in Cambodia

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pongsin Viseshsiri
dc.contributor.author Sina Thong
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2018-12-03T02:28:55Z
dc.date.available 2018-12-03T02:28:55Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60720
dc.description Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2015
dc.description.abstract The purpose of this research was 1) to study the theoretical framework of leadership characteristics and the leadership development methods; 2) to study the actual and desirable leadership characteristics and the leadership development needs; and 3) to propose guidelines for the leadership development of primary school principals under the jurisdiction of Phnom Penh Municipal Department of Education, Youth and Sport in Cambodia. The population was 164 primary school principals. Research instruments were literature review, semi-structured interview, questionnaires, and evaluation form. The data were analyzed by using mean, standard deviation, modified priority needs index (PNI modified), and content analysis. The results were concluded as follows: 1) The theoretical framework of leadership characteristics was composed of 10 characteristics including (1) valuing people, (2) developing people, (3) building community, (4) displaying authenticity, (5) envisioning the future, (6) sharing leadership, (7) idealized influence, (8) inspirational motivation, (9) intellectual stimulation, and (10) individualized consideration. The leadership development methods consisted of (1) building self-awareness, (2) acquiring education, (3) attending developmental programs, (4) getting experience, (5) getting coaching, (6) getting mentoring, (7) attending succession planning, (8) training on LMX theory, (9) attending feedback-intensive programs, and (10) building motivation. 2) Overall, the actual leadership characteristics indicated moderate level, including valuing people, envisioning the future, and idealized consideration, were at high  level respectively; followed by intellectual  stimulation  and  sharing  leadership, were  at  moderate  level while  the rest of leadership characteristics was at low level. The desirable leadership characteristics were at high level in overall. The leadership characteristics needed to develop were (1) building community, (2) displaying authenticity, (3) idealized influence, (4) inspirational motivation, (5) and developing people respectively. 3) Guidelines for the leadership development revealed that the priority-setting methods were (1) attending developmental programs, (2) getting coaching, (3) getting mentoring, (4) getting experience, (5) attending feedback-intensive programs, (6) acquiring education, and (7) building motivation.
dc.description.abstractalternative การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากรอบแนวคิดและวิธีการพัฒนาคุณลักษณะภาวะผู้นำ 2) ศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพพึงประสงค์ของคุณลักษณะภาวะผู้นำ และความต้องการจำเป็นในการพัฒนาคุณลักษณะภาวะผู้นำ 3) นำเสนอแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้อำนวยการโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดสำนักงานศึกษาธิการ เยาวชนและกีฬา กรุงพนมเปญ ประเทศกัมพูชา ประชากร คือ ผู้อำนวยการโรงเรียนประถมศึกษาทั้งหมด 164 คน เครื่องมือ คือ แบบศึกษาเอกสาร แบบการสัมภาษณ์กึ่งมีโครงสร้าง แบบสอบถาม แบบประเมิน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบียงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนี PNI modified และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) กรอบแนวคิดคุณลักษณะภาวะผู้นำมี 10 ประการ คือ (1) การเห็นคุณค่าของคน (2) การพัฒนาคน (3) การสร้างชุมชน (4) การแสดงความเป็นตัวตนของตน (5) การมองไปสู่อนาคต (6) การกระจายความเป็นผู้นำ (7) การใช้อิทธิพลชักนำ (8) การสร้างแรงบันดาลใจ  (9) การกระตุ้นทางปัญญา และ(10) การพิจารณาคน   วิธีการพัฒนาภาวะผู้นำ ประกอบด้วย (1) การรู้จักตนเอง (2) การศึกษาเพิ่มเติม (3) การเข้าร่วมโครงการฝึกอบรมต่างๆ (4) การหาประสบการณ์ใหม่ๆ (5) การได้รับการสอนงาน (6) การมีพี่เลี้ยง (7) การเข้าโครงการการสืบทอดความเป็นผู้บริหาร (8) การรับการอบรมตามทฤษฎี LMX (9) การเข้าร่วมการโครงการการสะท้อนผลงานอย่างเข้มข้น และ (10) การสร้างแรงจูงใจ 2) สภาพปัจจุบันของคุณลักษณะภาวะผู้นำในภาพรวมอยู่ในระดับกลาง เรื่อง การเห็นคุณค่าของคน การมองไปสู่อนาคต และการพิจารณาคน อยู่ในระดับสูง การกระจายความเป็นผู้นำ และการกระตุ้นทางปัญญา อยู่ในระดับกลาง ขณะที่ คุณลักษณะที่เหลื่ออยู่ในระดับต่ำ   สภาพพึงประสงค์ของคุณลักษณะภาวะผู้นำในภาพรวมอยู่ในระดับสูงทุกคุณลักษณะ   คุณลักษณะภาวะผู้นำที่มีความต้องการจำเป็นในการพัฒนา คือ (1) การสร้างชุมชน (2) การแสดงความเป็นตัวตนของตน (3) การใช้อิทธิพลชักนำ (4) การสร้างแรงบันดาลใจ และ (5) การพัฒนาคน ตามลำดับ 3) แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำ พบว่า วิธีการพัฒนาที่สำคัญเรียงตามลำดับ คือ (1) การเข้าร่วมโครงการฝึกอบรมต่างๆ (2) การได้รับการสอนงาน (3) การมีพี่เลี้ยง (4) การหาประสบการณ์ใหม่ๆ (5) การเข้าร่วมการโครงการการสะท้อนผลงานอย่างเข้มข้น (6) การศึกษาเพิ่มเติม และ (7) การสร้างแรงจูงใจ
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.172
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject Educational leadership
dc.subject School principals -- Cambodia
dc.subject ภาวะผู้นำทางการศึกษา
dc.subject ผู้อำนวยการโรงเรียน -- กัมพูชา
dc.subject.classification Social Sciences
dc.title Guidelines for the leadership development of primary school principals under the jurisdiction of Phnom Penh Municipal Department of Education, Youth and Sport in Cambodia
dc.title.alternative แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้อำนวยการโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดสำนักงานศึกษาธิการ เยาวชนและกีฬา กรุงพนมเปญ ประเทศกัมพูชา
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Education
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Educational Administration
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.email.advisor Pongsin.V@Chula.ac.th,v.pongsin@gmail.com
dc.subject.keyword LEADERSHIP DEVELOPMENT NEEDS
dc.subject.keyword LEADERSHIP DEVELOPMENT METHOD
dc.subject.keyword LEADERSHIP CHARACTERISTIC
dc.subject.keyword GUIDELINES FOR THE LEADERSHIP DEVELOPMENT
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2015.172


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record