DSpace Repository

The impact of learning-centered leadership on teacher engagement in professional learning in Thailand

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pongsin Viseshsiri
dc.contributor.advisor Philip Hallinger
dc.contributor.author Patnaree Piyaman
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2018-12-03T02:28:56Z
dc.date.available 2018-12-03T02:28:56Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60721
dc.description Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2016
dc.description.abstract This study explores the role of learning-centered leadership in fostering teacher trust, teacher agency, and teacher engagement in professional learning in Thailand. The research employed a mixed method with sequential explanatory design. Quantitative analysis employed confirmatory factor analysis and structural equation modeling to define the measurement model. Qualitative research is conducted through an in-depth interview and focus-groups with principals, middle-level leaders, and teachers to elaborates on the quantitative findings and to gain further insight about the relationship of principal leadership and teacher learning. Research results affirmed the role of learning-centered leadership in fostering teacher engagement in professional learning and highlighted teacher trust and teacher agency as the two significant mediators. The study also suggests human resource gap between urban and rural schools. In addition, the research introduces new model of leadership for teacher learning in Thailand, which consists of eight practices: Teacher/Leader collaboration, Open/Supportive environment, Support through various sources/approaches, Internal/External learning opportunities, Coaching/Mentoring program, Teacher research program, Continuous evaluation system, and Cultural competency.
dc.description.abstractalternative การวิจัยนี้เป็นการศึกษาบทบาทของภาวะผู้นำทางการเรียนรู้ในการส่งเสริมความเชื่อมั่นของครู พลังในการเรียนรู้ของครู และความผูกพันของครูในการเรียนรู้ทางวิชาชีพในประเทศไทย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานที่ใช้รูปแบบการวิจัยแบบขั้นตอนเชิงอธิบายโดยการวิจัยเชิงปริมาณใช้วิธีการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันและการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างเพื่อกำหนดโมเดลการวัด การวิจัยเชิงคุณภาพใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกและการจัดกลุ่มสนทนากับผู้อำนวยการโรงเรียน หัวหน้าครู และครูเพื่อการเข้าใจอย่างลึกซึ้งเกี่ยวกับความสัมพันธ์ของภาวะผู้นำทางการเรียนรู้ของผู้อำนวยการโรงเรียนและการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครู ผลการวิจัยยืนยันบทบาทของภาวะผู้นำทางการเรียนรู้ในการส่งเสริมความผูกพันของครูในการเรียนรู้ทางวิชาชีพและเน้นความสำคัญของตัวแปลคั่นกลางคือความเชื่อมั่นของครูและพลังในการเรียนรู้ของครู ผลจากการวิจัยยังชี้ถึงช่องว่างของทรัพยากรบุคคลระหว่างโรงเรียนในเมืองและโรงเรียนในชนบท นอกจากนี้การวิจัยนี้ยังนำเสนอโมเดลภาวะผู้นำทางการเรียนรู้เพื่อการส่งเสริมความผูกพันของครูในการเรียนรู้ทางวิชาชีพในประเทศไทย ซึ่งประกอบด้วย 8 วิธีการปฏิบัติ ได้แก่การร่วมมือระหว่างผู้นำและครู สภาพแวดล้อมแบบเปิดเผยและสนับสนุน การสนับสนุนผ่านช่องทางและวิธีการที่หลากหลาย โอกาสทางการเรียนรู้ภายในและภายนอก โปรแกรมการฝึกสอนและการให้คำปรึกษา โปรแกรมการวิจัยโดยครู ระบบการประเมินอย่างต่อเนื่อง และสมรรถนะวัฒนธรรม
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1504
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject School principals
dc.subject Educational leadership
dc.subject Teacher-principal relationships
dc.subject ผู้อำนวยการโรงเรียน
dc.subject ภาวะผู้นำทางการศึกษา
dc.subject ความสัมพันธ์ระหว่างครูและอาจารย์ใหญ่
dc.subject.classification Social Sciences
dc.title The impact of learning-centered leadership on teacher engagement in professional learning in Thailand
dc.title.alternative ผลกระทบของภาวะผู้นำทางการเรียนรู้ที่มีต่อความผูกพันของครูในการเรียนรู้ทางวิชาชีพในประเทศไทย
dc.type Thesis
dc.degree.name Doctor of Philosophy
dc.degree.level Doctoral Degree
dc.degree.discipline Educational Administration
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.email.advisor Pongsin.V@Chula.ac.th,v.pongsin@gmail.com
dc.email.advisor No information provided
dc.subject.keyword LEARNING-CENTERED LEADERSHIP
dc.subject.keyword TEACHER TRUST
dc.subject.keyword TEACHER AGENCY
dc.subject.keyword TEAHER ENGAGEMENT IN PROFESSIONAL LEARNING
dc.subject.keyword THAILAND
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2016.1504


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record