DSpace Repository

Development of an online course using situated learning and ESA method to enhance English oral communication ability of university administrative staff

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pornpimol Sukavatee
dc.contributor.author Tatchakrit Matyakhan
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2021-09-21T06:55:32Z
dc.date.available 2021-09-21T06:55:32Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76703
dc.description Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2020
dc.description.abstract Since English is the primary mode of communication at institutions of higher education that offer international programs, university administrative staff must be able to communicate in English with academic staff, international students, and partner universities. The purpose of this research is (1) to investigate the effectiveness of an online course that combines situated learning and ESA to improve oral communication skills and (2) to capture the perceptions of university administrative staff towards such a course.  The participants were 20 university administrative staff, aged from 22 to 40 years old, 14 females and 6 males, at a public university in Thailand, selected by the convenience sampling method.  The study employed one group pre-test and post-test design, using a pre-test, post-test and online journals from the participants to collect the data.  The results indicated two major findings:  1) oral communication skills significantly improved after implementing the online course (p = 0.05), and 2) participants expressed mainly positive perceptions about the course.  The study implies that an online course benefits university administrative staff.
dc.description.abstractalternative ภาษาอังกฤษเป็นที่ใช้เป็นสื่อกลางเพื่อการสื่อสารในระดับอุดมศึกษาโดยเฉพาะหลักในสูตรนานาชาติ ซึ่งพนักงานมหาวิทยาลัยจะต้องใช้ภาษาอังกฤษในการสื่อสารกับคณาจารย์ นักศึกษาต่างชาติ และมหาวิทยาลัยคู่สัญญาได้  การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ตรวจสอบประสิทธิภาพของบทเรียนออนไลน์ตามแนวคิดการเรียนรู้ตามสถานการณ์ (situated learning) และวิธีสอนอีเอสเอ (ESA method) เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของพนักงานมหาวิทยาลัย และ (2) ศึกษาทัศนคติตของผู้เรียนต่อบทเรียนดังกล่าว ขอบเขตการศึกษาในครั้งนี้ใช้ประชากรตัวอย่างเป็นพนักงานมหาวิทยาลัย โดยกลุ่มตัวอย่างคือพนักงานมหาวิทยาลัย จำนวน 20 คน อายุตั้งแต่ 22 – 40 ปี ประกอบด้วยเพศชาย จำนวน 6 คน และเพศหญิง จำนวน 14 คน โดยเลือกวิธีการสุ่มตัวอย่างตามความสะดวก ผลการศึกษาพบว่า 1)ความสามารถในการสื่อสารของพนักงานในมหาวิทยาลัยเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 หลังจากการเรียนบทเรียนออนไลน์ และ 2) บทเรียนนี้ยังส่งผลต่อทัศนคติทางบวกของผู้เรียนต่อวิธีการสอนร่วมกันทั้งสองวิธี ดังนั้นบทเรียนออนไลน์ที่ใช้การสอนร่วมกันทั้งสองวิธีนี้เป็นประโยชน์ต่อพนักงานมหาวิทยาลัยตามผลการวิจัย
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri https://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.441
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject English language -- Study and teaching
dc.subject Oral communication
dc.subject Adult learning
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน
dc.subject การสื่อทางภาษาพูด
dc.subject การเรียนรู้ของผู้ใหญ่
dc.subject.classification Social Sciences
dc.title Development of an online course using situated learning and ESA method to enhance English oral communication ability of university administrative staff
dc.title.alternative การพัฒนาบทเรียนออนไลน์ตามแนวคิดการเรียนรู้ตามสถานการณ์และวิธีสอนอีเอสเอเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของพนักงานมหาวิทยาลัย
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Education
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Teaching English as a Foreign Language
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2020.441


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record