DSpace Repository

The effects of dialogic teaching in CLIL science subject on English oral communication ability of primary students in English program

Show simple item record

dc.contributor.advisor Maneerat Ekkayokkaya
dc.contributor.author Suphitchaya Chaiyaratana
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2022-07-23T04:30:49Z
dc.date.available 2022-07-23T04:30:49Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79646
dc.description Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2021
dc.description.abstract This present study aimed 1) to investigate the effects of dialogic teaching in CLIL Science Subject in enhancing English oral communication ability of third grade students studying in an English program and 2) to explore the opinions of the students towards dialogic teaching in CLIL Science. This present study employed a one group pretest-posttest research design in which forty third grade students studying in an English program at a private school in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province participated in the study for the total of 11 weeks. The research instruments employed were 1) English oral communication ability pretest and posttest 2) English oral communication ability analytic rubric and 3) students’ opinions interview questions. The results of the study indicated that 1) the students’ English oral communication ability has been significantly increased after the treatment and 2) most students have positive opinions towards dialogic teaching in CLIL Science.
dc.description.abstractalternative การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาผลของการสอนแบบสารเสวนาในวิชาวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการบูรณาการเนื้อหาและภาษาต่อความสามารถในการสื่อสารด้วยวาจาเป็นภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาในหลักสูตรภาษาอังกฤษ 2) เพื่อสำรวจความคิดเห็นของนักเรียนต่อการแบบสารเสวนาในวิชาวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการบูรณาการเนื้อหาและภาษา โดยกลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 40 คนในหลักสูตร English program จากโรงเรียนเอกชนแห่งหนึ่ง ในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา ประเทศไทย เข้าร่วมการทดลองเป็นระยะเวลา 11 สัปดาห์ เครื่องมือวิจัยที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ 1) แบบทดสอบความสามารถในการสื่อสารด้วยวาจาเป็นภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียน 2) เกณฑ์การประเมินแบบแยกส่วนของความสามารถในการสื่อสารด้วยวาจาเป็นภาษาอังกฤษ และ 3) คำถามสัมภาษณ์เกี่ยวกับความคิดเห็นของนักเรียนต่อการสอนแบบสารเสวนาในวิชาวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการบูรณาการเนื้อหาและภาษา  ผลการศึกษาพบว่า 1) ความสามารถในการสื่อสารด้วยวาจาเป็นภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังการทดลองเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ 2) นักเรียนส่วนใหญ่มีความคิดเห็นในเชิงบวกต่อการสอนแบบสารเสวนาในวิชาวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการบูรณาการเนื้อหาและภาษา
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.383
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject English language -- Study and teaching (Elementary)
dc.subject Oral communication
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
dc.subject การสื่อทางภาษาพูด
dc.subject.classification Social Sciences
dc.title The effects of dialogic teaching in CLIL science subject on English oral communication ability of primary students in English program
dc.title.alternative ผลของการสอนแบบสารเสวนาในวิชาวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการบูรณาการเนื้อหาและภาษาต่อความสามารถในการสื่อสารด้วยวาจาเป็นภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาในหลักสูตรภาษาอังกฤษ
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Education
dc.degree.level Master’s Degree
dc.degree.discipline Teaching English as a Foreign Language
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2021.383


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record