dc.contributor.author |
สุกัญญา แช่มช้อย |
|
dc.contributor.author |
พฤทธิ์ ศิริบรรณพิทักษ์ |
|
dc.contributor.author |
ประกอบ กรณีกิจ |
|
dc.contributor.author |
ชญาพิมพ์ อุสาโห |
|
dc.contributor.author |
พงษ์ลิขิต เพชรผล |
|
dc.contributor.author |
ณภัทร ชัยมงคล |
|
dc.contributor.other |
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-10T09:47:07Z |
|
dc.date.available |
2023-03-10T09:47:07Z |
|
dc.date.issued |
2564 |
|
dc.identifier.uri |
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/81962 |
|
dc.description.abstract |
การเปลี่ยนแปลงของโลกแบบพลิกโฉม (Disruptive Change) ส่งผลต่อการพัฒนาประเทศและการจัดการศึกษาเพื่อพัฒนาคุณภาพคนอย่างยิ่งดังยุทธศาสตร์ชาติ 20 การวิจัยครั้งนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาและออกแบบวิสัยทัศน์การศึกษาไทยและคุณภาพคนไทยที่พึงประสงค์ในปี 2040 2) ศึกษาและออกแบบระบบการเรียนรู้ที่พึงประสงค์ในการตอบสนองการเปลี่ยนแปลงของโลกอนาคตในปี 2040 3) ออกแบบนโยบายพลิกโฉมระบบการเรียนรู้ที่ตอบสนองการเปลี่ยนแปลงของโลกอนาคตในปี 2040 และ 4) ออกแบบเครื่องมือการนำนโยบายสู่การปฏิบัติและการประเมินผลนโยบายพลิกโฉมระบบการเรียนรู้ที่ตอบสนองต่อการเปลี่ยนแปลงของโลกอนาคตในปี 2040 โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงออกแบบ (Design Research) ประกอบด้วย 3 ระยะ ด้วยกระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ การสนทนากลุ่ม และการเก็บรวบรวมข้อมูลภาคสนามโรงเรียนที่เป็นกรณีศึกษาจำนวน 4 โรงเรียน ผลการวิจัยพบว่า 1) วิสัยทัศน์การศึกษาไทยในปี 2040 คือ ระบบการศึกษาไทย เป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงชีวิตผู้เรียนให้มีความสุขอย่างมีคุณค่า สามารถสร้างสรรค์สังคมและเศรษฐกิจใหม่ที่พึงประสงค์ และคุณภาพคนไทยที่พึงประสงค์ในปี 2040 ประกอบด้วยคุณภาพทั่วไปและคุณภาพเฉพาะ 2) ระบบการเรียนรู้ที่ประสงค์ในการตอบสนองการเปลี่ยนแปลงของโลกอนาคตในปี 2040 ประกอบด้วย ผลลัพธ์การเรียนรู้ รูปแบบการเรียนรู้ ทรัพยากรการเรียนรู้ และการประเมินการเรียนรู้ 3) นโยบายระบบการเรียนรู้ใหม่ คือ พลิกโฉมระบบการเรียนรู้ที่สร้างสรรค์ชีวิตทางสังคมและเศรษฐกิจใหม่ที่มีความสุขอย่างมีคุณค่า และ 4) เครื่องมือการนำนโยบายไปสู่การปฏิบัติ ประกอบด้วย การสั่งการ การรณรงค์ การสร้างขีดความสามารถ และการเปลี่ยนแปลงระบบ |
en_US |
dc.description.abstractalternative |
In the disruptive world, preparing young people for future global changes is a crucial role for a country. In line with the 20–year National Strategy of Thailand, a policy design on transforming learning systems is significant. The objectives of this research were to 1) study and design a Thai education vision, Thai people’s qualities; 2) study and design a desired learning system; 3) study and design a policy on transforming the learning system and 4) to design policy implementation tools that will be responsive to the changing world of the future in 2040 using a five-step design thinking process as a research method that was carried out in three main phases. This study employed a qualitative approach. Purposive sampling was used for selecting 30 participants for the interview using the semi-structured interview and 15 participants for a focus group discussion. Observation was conducted for a field study at four case-study schools. The results indicated that a Thai education vision was that the “Thai education system is the leader in changing the lives of learners to be happy and valued, creating a new desired economy and society.” Thai people’s qualities consisted of general and specific learning outcomes. A desired learning system and policy on that learning system focused on creating a new social and economic life that is happy and valued. Implications from this study allow policy makers and practitioners to adopt a new designed policy in implementation at the basic education level. The policy implementation tools were included 1) mandates 2) inducement/campaign 3) capacity building and 4) system change This study will contribute to better insight on how a policy is designed before implementation and how it should be implemented into educational institutions. |
en_US |
dc.description.sponsorship |
ได้รับทุนสนับสนุนจากสำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา |
en_US |
dc.language.iso |
th |
en_US |
dc.publisher |
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา |
en_US |
dc.rights |
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา |
en_US |
dc.subject |
การศึกษา |
en_US |
dc.subject |
การปฏิรูปการศึกษา |
en_US |
dc.subject |
Education |
en_US |
dc.subject |
Educational change |
en_US |
dc.title |
การออกแบบนโยบายการพลิกโฉมระบบการเรียนรู้ ที่ตอบสนองการเปลี่ยนแปลงของโลกอนาคตในปี 2040 : รายงานการวิจัย |
en_US |
dc.title.alternative |
Policy Design for Transforming Learning Systems Responsive to Future Global Changes in 2040 |
en_US |
dc.type |
Technical Report |
en_US |