DSpace Repository

Reciprocal teaching: an instructional strategy to enhance English reading comprehension of secondary school students

Show simple item record

dc.contributor.advisor Apasara Chinwonno
dc.contributor.author Patsachon Ruangprasertkun
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Education
dc.date.accessioned 2023-08-04T06:36:11Z
dc.date.available 2023-08-04T06:36:11Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82698
dc.description Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2022
dc.description.abstract Reciprocal Teaching has become an instructional strategy to enhance English reading comprehension for Thai secondary school students. Forty students participated in this mixed-methods study for ten weeks. The study compared students’ English reading comprehension in Reciprocal Teaching with those in Reading Instruction. It also explored students’ perceptions on Reciprocal Teaching strategies. The research instruments included (1) an English reading comprehension test; (2) a Reciprocal Teaching questionnaire, and (3) a Semi-structured interview. Quantitative data from a paired samples t-test indicated that students in the Reciprocal Teaching significantly improved their English reading comprehension at a level of 0.05. The qualitative data showed positive perceptions toward Reciprocal Teaching strategies, including predicting, clarifying, questioning, and summarizing. This study led to the application of Reciprocal Teaching to support students reading English in a foreign language.
dc.description.abstractalternative การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทเป็นกลยุทธ์การสอนที่จะช่วยส่งเสริมความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษสำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นชาวไทย โดยมีนักเรียนจำนวน 40 คนเข้าร่วมในการวิจัยแบบผสมผสานครั้งนี้เป็นระยะเวลา 10 สัปดาห์ การศึกษาครั้งนี้เป็นการเปรียบเทียบการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทกับการสอนอ่านทั่วไป โดยมีการสำรวจความคิดเห็นต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทในกลุ่มตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แบบทดสอบความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษ (2) แบบสอบถามการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท (3) คำถามในการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท ผลการศึกษาจากข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลจาก Paired sample t-test พบว่านักเรียนพัฒนาความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษโดยการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ 0.05 และผลการศึกษาจากข้อมูลเชิงคุณภาพพบว่านักเรียนมีทัศนคติเชิงบวกต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท โดยแบ่งออกเป็น 4 กลยุทธ์คือ การคาดเดาเหตุการณ์ล่วงหน้า การสร้างความกระจ่างกับข้อสงสัย การตั้งคำถาม และ การสรุปความ ผลของการวิจัยชิ้นนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการสอนวีธีการอ่านเพื่อส่งเสริมการสอนอ่านภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.345
dc.rights Chulalongkorn University
dc.title Reciprocal teaching: an instructional strategy to enhance English reading comprehension of secondary school students
dc.title.alternative การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท: กลยุทธ์การสอนเพื่อส่งเสริมความเข้าใจการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนมัธยมศึกษา
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Education
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Teaching English as a Foreign Language
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2022.345


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record