Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10151
Title: | การศึกษาวิเคราะห์วรรณกรรมสำหรับเด็กก่อนวัยรุ่นที่ได้รับรางวัลตั้งแต่ปี พ.ศ. 2522-2542 |
Other Titles: | A study of the award-winning pre-teenage literature during 1979-1999 |
Authors: | กฤษตยา ณ หนองคาย |
Advisors: | อิงอร สุพันธุ์วณิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอัษรศาสตร์ |
Advisor's Email: | Ing-orn.S@Chula.ac.th |
Subjects: | วรรณกรรมสำหรับเด็ก -- ไทย การวิเคราะห์เนื้อหา วรรณกรรมสำหรับเด็ก -- รางวัล |
Issue Date: | 2544 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มุ่งศึกษาวิเคราะห์แนวคิดและกลวิธีการประพันธ์ ที่ปรากฏในงานวรรณกรรมสำหรับเด็กก่อนวัยรุ่นที่ชนะรางวัลคณะกรรมการพัฒนาหนังสือแห่งชาติตั้งแต่ปี พ.ศ. 2522-2542 ผลการวิจัยสรุปว่าวรรณกรรมสำหรับเด็กก่อนวัยรุ่นทั้ง 71 เรื่อง มีแนวคิดที่สำคัญ 5 แนวคิด คือ แนวคิดเรื่องคุณธรรม จริยธรรม แนวคิดเรื่องความรักความผูกพัน แนวคิดเรื่องการอนุรักษ์ธรรมชาติ แนวคิดเรื่องปัญหาเด็ก และแนวคิดอื่นๆ ที่เตรียมความพร้อมและพัฒนาให้เด็กก้าวไปสู่การเป็นผู้ใหญ่ที่สมบูรณ์ เนื้อหาของแนวคิดเหล่านี้นำผู้อ่านไปสู่การเรียนรู้ และเข้าใจในเรื่องของธรรมชาติชีวิต และสังคมได้ ด้านกลวิธีการประพันธ์ในวรรณกรรมสำหรับเด็กก่อนวัยรุ่นมีกลวิธีการประพันธ์ 5 กลวิธี คือการสร้างโครงเรื่องที่ไม่ซับซ้อน การสร้างตัวละครเอกเป็นเด็กหรือ เป็นพืชและสัตว์ต่างๆ ในธรรมชาติ การสร้างฉากเป็นฉากชนบท การสร้างบทสนทนาที่สมจริง และการใช้ภาษาที่ผสมผสานภาษาที่เรียบง่ายชัดเจนกับภาษาที่มีการตกแต่งให้งดงามเป็นวรรณศิลป์ แนวคิดและกลวิธีการประพันธ์มีความสัมพันธ์กับจุดมุ่งหมายในการแต่งวรรณกรรมสำหรับเด็กก่อนวัยรุ่น สามารถผสานรอยต่อระหว่างวัยและสนองตอบความสนใจในการอ่านหนังสือของเด็กได้ และแนวคิดถ่ายทอดสู่ผู้อ่านอย่างตรงไปตรงมา ซึ่งสามารถนำไปสู่การเรียนรู้ธรรมชาติ ชีวิต และสังคมได้ |
Other Abstract: | The objective of this thesis aims to study theme and techniques of literary works in pre-teenage literature awarded by the National Literary Development Committee from the year B.E. 2522-2542. The outcome of the research concludes that all 71 titles of pre-teenage literature are categorized into 5 themes, theme of virtue and morale, theme of love and relationship, theme of nature saving, theme of children's problems and other themes that can be considered foundation and readiness preparation for pre-teenage to attain perfect adulthood. Contents of these themes can lead readers to learn and understand of nature life and society, as a result. Regarding to techniques of literary works in pre-teenage literature, it is categorized into 5 techniques: the uncomplicated plots, the main characters being children or plants, animals, the rural settings, the realistic dialogue and the combination of simple language and figurative language. Furthermore, themes and techniques of literary works for pre-teenage literature are related to the objectives of pre-teenage literature as they can integrate generation gap and respond to children's requirement. The important themes are conveyed to the readers straightforwardly resulting in the success of leading the readers to learn and understand of nature life and society. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 |
Degree Name: | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ภาษาไทย |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10151 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.352 |
ISBN: | 9741702418 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2001.352 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kritsataya.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.