Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11952
Title: การศึกษาทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเองของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรมในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา เขตการศึกษา 9
Other Titles: A study of attitudes towards autonomous English language learning of the students at the diploma of vocational education level in industrial trades in technical colleges under the jurisdiction of the Department of Vocational Education, educational region nine
Authors: ชนิตา สร้อยน้ำ
Advisors: สุจิตรา สวัสดิวงษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
การศึกษาด้วยตนเอง
ทัศนคติ
ความสามารถทางภาษา
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์การวิจัยมีดังนี้ 1. เพื่อศึกษาทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูงประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรม ในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา เขตการศึกษา 9 2. เพื่อเปรียบเทียบทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรม ในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา เขตการศึกษา 9 ที่มีระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษแตกต่างกัน 3. เพื่อเปรียบเทียบทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรม ในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา เขตการศึกษา 9 ที่เรียนสาขาวิชาแตกต่างกัน ตัวอย่างประชากรเป็นนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ปีที่ 2 ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรมปีการศึกษา 2542 จำนวน 336 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ แบบวัดทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเองและแบบทดสอบความสามารถทางภาษาอังกฤษซึ่งผู้วิจัยได้สร้างขึ้นเอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่โดยวิธีการของตูกี ผลการวิจัยพบว่า 1. นักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรม ในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา เขตการศึกษา 9 มีทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง อยู่ในระดับปานกลาง 2. นักศึกษากลุ่มที่มีระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษสูง และกลุ่มที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษต่ำมีทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. นักศึกษาที่เรียนสาขาวิชาช่างยนต์ สาขาวิชาช่างเทคนิคการผลิต สาขาวิชาช่างเทคนิคโลหะ สาขาวิชาช่างไฟฟ้ากำลัง สาขาวิชาช่างอิเล็กทรอนิกส์ และสาขาวิชาช่างก่อสร้าง มีทัศนคติต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษด้วยตนเอง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Other Abstract: The purposes of this study were: 1. to study the attitudes towards autonomous English language learning of the students at the Diploma of Vocational Education level in industrial trades in technical colleges under the jurisdiction of the Department of Vocational Education, educational region nine. 2. to compare the attitudes towards autonomous English language learning of the students at the Diploma of Vocational Education level having different English proficiency levels. 3. to compare the attitude towards autonomous English language learning of the students at the Diploma of Vocational Education level studying in different fields. The samples of this study were 336 second year students at the Diploma of Vocational Education level in industrial trades in technical colleges under the jurisdiction of the Department of Vocational Education, educational region nine in academic year 1999. The research instruments were the attitude scale and the English proficiency test constructed by the researcher. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA and Tukey's HSD. The research findings were concluded as follows: 1. The students at the Diploma of Vocational Education level in industrial trades in technical colleges under the jurisdiction of the Department of Vocational Education, educational region 9 had the attitudes towards autonomous English language learning at the moderate level. 2. The students with high English proficiency level had different attitudes towards autonomous English language learning from those with low English proficiency level at the 0.05 level of significance. 3. The students studying in auto mechanics technology, production technology, metal fabrication technology, electrical power technology, electronics technology and building construction technology had different attitudes towards autonomous English language learning at the 0.05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11952
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.498
ISBN: 9743344659
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.498
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanita_So_front.pdf801.86 kBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_ch1.pdf807.06 kBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_ch2.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_ch3.pdf933.81 kBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_ch4.pdf763.39 kBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_ch5.pdf735.84 kBAdobe PDFView/Open
Chanita_So_back.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.