Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17682
Title: การสร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามในโรงเรียนมัธยมแบบประสม ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Construction of an English grammar achievement test for mathayom suksa three students in the comprehensive schools in Bangkok Metropolis
Authors: นฤมล ภัทรภาณุ
Advisors: พรรณินี สาคริก
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน
ภาษาอังกฤษ -- ข้อสอบ
Issue Date: 2517
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามในโรงเรียนมัธยมแบบประสม ที่มีคุณภาพดี ซึ่งหมายถึงการที่แบบทดสอบนั้นมีค่าอำนาจจำแนกสูง มีระดับความยากปานกลาง และมีค่าความเชื่อถือได้สูง วิธีวิจัย ผู้วิจัยได้สร้างแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ไวยากรณ์อังกฤษชั้นมัธยมศึกษาปีที่สามขึ้นชุดหนึ่ง จากหนังสือเรียนชื่อ Intermediate English Course for Thailand Book III และตามรายการสอนชื่อ "Quick Reference to Intermediate English Course” ของหน่วยศึกษานิเทศก์ภาษาอังกฤษ กรมสามัญศึกษา ต่อจากนั้นนำแบบทดสอบไปทดลองสอบ 2 ครั้ง เพื่อนำคะแนนที่ได้มาทำการวิเคราะห์ข้อสอบเป็นรายข้อ (Item Analysis) และคัดเลือกข้อสอบที่มีค่าอำนาจจำแนกสูง ค่าความยากง่ายปานกลาง ตามระดับมาตรฐาน นำจ้อสอบที่คัดเลือกได้แล้วจำนวน120 ข้อไปทดสอบจริงเป็นครั้งที่ 3 กับตัวอย่างประชากรจำนวน 390 คน ซึ่งสุ่มมาใช้เพียง 370 คน นำคะแนนที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าความยากง่าย และค่าอำนาจจำแนก นอกจากนี้ยังคำนวณหาค่าความเชื่อถือได้และค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการวัดของแบบทดสอบอีกด้วย ผลการวิจัย หลังจากการปรับปรุงแก้ไขครั้งที่ 2 แล้ว ปรากฏว่าได้แบบทดสอบที่พอใจมีจำนวน106 ข้อ ระดับความยากระหว่าง .25 - .79 อำนาจจำแนกระหว่าง .22 - .70 ค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ .94 และค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการวัดเท่ากับ 1.26
Other Abstract: Statement of Problem: The purpose of this study was to construct an effective English Grammar Achievement Test for Mathayom Suksa Three students in the comprehensive schools in Bangkok. This test was aimed at high discriminating power, mild difficulty index, and high degree of reliability. Procedure: The test items were constructed based on the text Intermediate English Course for Thailand Book III and on the Supervisory Unit teaching points "Quick Reference to Intermediate English Course”. In developing the test items, two trail-tests were administered and item-analyses were performed. Indices of item difficulty and item discrimination power were derived from the trail tests and were developed to reach the maximum scales of the standard levels. Finally, the third test, consisting of one hundred twenty items, was administered to three hundred ninety students. From this administration further item analysis, a reliability study and the standard error of measurement were conducted. Results: There are 106 items in the final form of the test. Item difficulty indices range from .25 to .79 while indices of item discrimination power range from .22 - .70. The internal consistency reliability of the test is .94 and the standard error of measurement is 1.26.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2517
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17682
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narumon_Pat_front.pdf326.99 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_ch1.pdf777 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_ch2.pdf403.67 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_ch3.pdf292.99 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_ch4.pdf438.18 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_ch5.pdf276.59 kBAdobe PDFView/Open
Narumon_Pat_back.pdf493.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.