Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18300
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | โสรีข์ โพธิแก้ว | - |
dc.contributor.author | พอสม วทานิย | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-03-20T23:41:07Z | - |
dc.date.available | 2012-03-20T23:41:07Z | - |
dc.date.issued | 2523 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18300 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลของวิธีฝึกอบรมแบบพุทธิปัญญาและวิธีฝึกอบรมแบบพฤติกรรมเพื่อการพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำ กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตคณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ระดับปริญญาตรี ปีการศึกษา 2522 จำนวน 16 คน นิสิตเหล่านี้ได้จากการรับสมัคร กลุ่มตัวอย่างถูกแบ่งออกเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 2 กลุ่มๆ ละ 8 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย กลุ่มแรกได้รับการฝึกอบรมแบบพุทธิปัญญา ซึ่งประกอบด้วยการบรรยาย การอภิปรายกลุ่ม และการสำรวจตนเอง กลุ่มที่สอง ได้รับการฝึกอบรมแบบพฤติกรรม ซึ่งประกอบด้วยการบรรยาย การแสดงบทบาทสมมติ การบรรยายความรู้สึกจากภาพ แบบฝึกหัด การอภิปรายกลุ่ม และการสำรวจตนเอง กลุ่มทดลองแต่ละกลุ่มเข้ารับการฝึกสัปดาห์ละ 1 ครั้งๆ ละ 3 ชั่วโมง เป็นเวลา 5 สัปดาห์ ผู้วิจัยทำหน้าที่เป็นผู้ฝึกของแต่ละกลุ่มในแต่ละครั้ง สมมติฐานการวิจัยคือ กลุ่มที่รับการฝึกอบรมแบบพฤติกรรมจะพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำได้ดีกว่ากลุ่มที่รับการฝึกอบรมแบบพุทธิปัญญา เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามลักษณะความเป็นผู้นำซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง โดยให้เพื่อน 5 คน ของตัวอย่างประชากรแต่ละคน ทำแบบสอบถามเมื่อการฝึกอบรมสิ้นสุดลง จากการใช้การทดสอบแบบ Kolmogorov-Smirnov ทดสอบความแตกต่างของการพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำระกว่างกลุ่มพุทธิปัญญาและกลุ่มพฤติกรรม ปรากฏว่าทั้ง 2 กลุ่มพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ผลการวิจัยครั้งนี้จึงไม่เป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ การวิจัยครั้งนี้สรุปผลได้ว่า วิธีฝึกอบรมแบบพฤติกรรมไม่มีผลในการพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำแตกต่างไปจากวิธีฝึกอบรมแบบพุทธิปัญญา | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to study a comparison of the effects of the Cognitive Method Training and the Behavioral Method Training on the development of leadership characteristics. The subjects were 16. undergraduates of academic year 1979 from the Faculty of Education, Chulalongkorn University. These voluntary subjects were randomly assigned to two experimental groups, 8 subjects each. The first group received the Cognitive Method Training consisted of the lecture, group discussion and describing self and others. The second group received the Behavioral Method Training consisted of the lecture, role playing, describing subjects' feeling by using picture, games, group discussion and the describing self and others. Each group received training for 5 weeks, one session a week and each of 3 hours with the researcher as the trainer. It was hypothesized that the group which received the Behavioral Method Training would develop leadership characteristics better than the other group. Instrument used for data collection was the questionnaire on the Leadership Characteristics created by the researcher. Five friends of each subject were asked to complete the questionnaire after the training. Statistical method used for data analysis was a non-parametric statistic, the Kolmogorov - Smirnov. The result indicated that there was no significant difference on the development of leadership characteristics between the Cognitive Method Training Group and the Behavioral Method Training Group. It was obvious that the result did not support the hypothesis. The conclusion for this research was that the Behavioral Method Training had no different effect from the Cognitive Method Training on the development of leadership characteristics. | - |
dc.format.extent | 319871 bytes | - |
dc.format.extent | 982845 bytes | - |
dc.format.extent | 411922 bytes | - |
dc.format.extent | 230105 bytes | - |
dc.format.extent | 290408 bytes | - |
dc.format.extent | 265142 bytes | - |
dc.format.extent | 3603366 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ผู้นำ -- การศึกษาและการสอน | en |
dc.title | การเปรียบเทียบผลของวิธีฝึกอบรมแบบพุทธิปัญญา และวิธีฝึกอบรมแบบพฤติกรรมเพื่อการพัฒนาลักษณะความเป็นผู้นำ | en |
dc.title.alternative | A comparison of the effects of cognitive method training and behavioral method training on the development of leadership characteristics | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | จิตวิทยาการศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Porsom _Wa_front.pdf | 312.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_ch1.pdf | 959.81 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_ch2.pdf | 402.27 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_ch3.pdf | 224.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_ch4.pdf | 283.6 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_ch5.pdf | 258.93 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Porsom _Wa_back.pdf | 3.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.