Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18497
Title: | ผลของการเสนอลำดับคำและการเสนอตัวแนะที่มีต่อการจำคู่คำนาม-คุณศัพท์ไทย |
Other Titles: | Effects of presentation of word-orders and cues on the momory of Thai noun-adjective pairs |
Authors: | วารุณี บุญประกอบ |
Advisors: | โยธิน ศันสนยุทธ ไพบูลย์ เทวรักษ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ความจำ ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2525 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาเรื่องความจำคู่คำนาม-คุณศัพท์ไทยเกี่ยวกับการเสนอตำแหน่งของคำและการเสนอตัวแนะว่าจะมีผลต่อการจำหรือไม่ และถ้ามีผล จะเป็นอย่างไรผู้รับการทดลองเป็นนิสิตอาสาสมัครระดับปริญญาตรีที่กำลังศึกษาอยู่ในจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยจำนวน 32 คน ผู้วิจัยเสนอรายการคู่คำนาม-คุณศัพท์ที่ถ่วงดุลเงื่อนไขการเสนอแล้วทั้งแบบที่มีคำนามอยู่หน้าคำคุณศัพท์ ("คำนาม-คำคุณศัพท์") และแบบที่มีคำคุณศัพท์อยู่หน้าคำนาม ("คำคุณศัพท์-คำนาม") แล้วเสนอตัวแนะที่เป็น "คำนาม" หรือ "คำคุณศัพท์" คำใดคำหนึ่งในแต่ละคู่คำ ให้ผู้รับการทดลองระลึกคำที่คู่กัน ผลการทดลองปรากฏว่า 1) การเสนอคู่คำทั้งแบบ "คำนาม-คำคุณศัพท์" และ "คำคุณศัพท์-คำนาม" ไม่ทำให้การจำแตกต่างกัน 2) การเสนอตัวแนะ "คำนาม" ทำให้จำได้มากกว่าตัวแนะ "คำคุณศัพท์" และ 3) ไม่มีผลร่วมกันระหว่างการเสนอลำดับคำและการเสนอตัวแนะ |
Other Abstract: | The purpose of this research was to investigate on the memory of Thai noun-adjective pairs, focusing on the presentation of word-orders and cues. The Subjects, including 32 Volunteer undergrate students of Chulalongkorn University, were presented lists of counterbalanced Thai noun-adjective pairs both in "noun - adjective" and "adjective – noun" orders as well as given either word of each pair as a cue for recall. The statistical findings indicated that 1) There was no significant difference in the performance with the presentation of "adjective - noun" and "noun-adjective" orders. (F = 0.50, P >.01) 2) The performance with the presentation of "noun" cues was greater than that of "adjective" cues. (F = 40.11‚ P <.01) and 3) There was no interaction between the presentation of word-orders and cues. (F = 1 .91, P > .01) |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18497 |
ISBN: | 9745607509 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Warunee_Bo_front.pdf | 390.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_ch1.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_ch2.pdf | 343.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_ch3.pdf | 274.67 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_ch4.pdf | 402.07 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_ch5.pdf | 251.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Warunee_Bo_back.pdf | 608.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.